Szombat délután 17:55-kor vette kezdetét a királykategória számára a 2011-es szezon első időmérő edzése a katari sivatag közepén elterülő versenypályán. A kvalifikáción a mezőnyt száraz körülmények fogadták, 22 °C volt a levegő, 24 °C az aszfalt hőmérséklete, melyen 19 km/h erősségű ellenszél frissített. A 2010-es Gyorsasági Motoros Világbajnokság szezonnyitójának első éles megmérettetése alkalmából a Katari Nagydíjon 60 perc állt a pilóták rendelkezésére, hogy minél jobb rajtpozíciót biztosítsanak maguknak a vasárnapi futamra. A megmérettetés az előírt időben kezdődött meg a csaknem öt és fél kilométer hosszú, gyorsnak számító aszfaltcsíkon. A versenyzők utoljára gurultak ki a 800-as motorokkal a reflektorokkal megvilágított pályára, hiszen 2012-től visszatérnek az 1000-es gépek a szériába.
Amikor elkezdődött a hajtás a legjobb rajtkockáért, egy ember hiányzott a mezőnyből: a Suzuki versenyzője, Alvaro Bautista, szerencsétlen bukásának köszönhetően combcsonttörést szenvedett a pénteki edzésen. A spanyol pilótát az óta megműtötték, s a körülményekhez képest jól van. Csapatának pótversenyzője John Hopkins, akit arra az esetre szerződtettek, ha egyetlen pilótájukkal valami történne. Talán rémálmukban sem gondolták volna, hogy ilyen hamar sor kerül erre az alkalomra. Az amerikai beugró mindenesetre Katarban még nem áll rajthoz a Suzukival.
Az első körökben mindenki igyekezett hozzászokni a pályakörülményekhez, nem kapkodtak el semmit, hiszen a mai napon egy apró hiba is végzetesen rányomhatja bélyegét az első verseny eredményére. Elsőként a tavalyi világbajnok, Jorge Lorenzo regisztrálta magát az időmérő táblázat első sorában, aki az egyes rajtszámmal boldogítja idén a gyári Yamaha csapatot. Egy rövid időre a Ducati újonca, Valentino Rossi állt mögötte a rangsorban, de csak addig, míg a pálya ördöge, Casey Stoner alatt bemelegedtek a gumik. Ahogy az elmúlt három napban, úgy ezúttal is brillírozott az ausztrál versenyző. A Tech3 Yamahától Rossi helyére a gyári csapatba fellépő Ben Spies körözött egy ideig a harmadik pozícióban, amíg a Hondától erősítés nem érkezett az élbolyba. Első lépésben Dovizioso utasította maga mögé a 2009-es Superbike világbajnokot, majd Dani Pedrosa is megérkezett Stoner mögé, egyelőre hátvéd szerepben.
Később a gyári Yamahások új lendületet vettek, s Andrea Doviziosot maguk mögé utasították. A legjobb privát versenyző ekkor Randy de Puniet volt, aki szintén új kihívás elé néz idén a Pramac Ducati csapatnál. Szintén jól szerepeltek a San Carlo Honda Gresini versenyzői, Marco Simoncelli és Hiroshi Aoyama is, akik feljöttek, s közrefogták a franciát. A legjobb ducatis szerepében ismételten Hector Barbera díszelgett a kilencedik helyen, akitől azonban Valentino Rossi csak egy hajszállal volt lemaradva. Nem így volt ezzel csapattársa, szegény Nicky Hayden, aki a tizennegyedik helyen kullogott a vörös bestia nyergében. Motorozásából kétségtelenül nyilvánvalóvá vált, hogy a csapat még igen messze van a finombeállításoktól. A kilencszeres világbajnok mögött a Tech3 versenyzői, Colin Edwards és Cal Crutchlow húzták a gázt. A mezőny végében a Moto2-ből érkező cseh újonc, Karel Abraham motorozott a tizenharmadik pozícióban Hayden előtt. Ez is alátámasztotta, hogy a gyári Ducatinál valami nagyon nem stimmel, ami a 2006-os világbajnok esetében jobban kifejezésre jut. Az utolsó kettő Loris Capirossi és Toni Elias voltak. Félidő tájékán Colin Edwards lépett egy nagyot előre, mégpedig pontosan a hatodik helyre. Texasi honfitársa, Ben Spies követte példáját, aki megtörve a Repsol Hondások dominanciáját Stoner és Pedrosa közé tolakodott. Időközben Valentino Rossinak is sikerült a legjobb Ducati versenyző pozíciót átvennie, ami a tizedik helyet, azaz a vasárnapi versenyre a negyedik rajtsort jelentette.
A kvalifikáció harmadik harmada izgalmasan indult: Pedrosa visszaelőzte Spiest, Aoyama feltört Lorenzo mögé az ötödik helyre. A privát hondás nyomában az ötödik pozícióban váratlanul Cal Crutchlow jelent meg. Sorra javítottak idejükön a versenyzők, a sorrend az élmenőtől eltekintve teljesen megváltozott. Stoner 1’54.375-ös körével tartotta a napi csúcsot. Pedrosa visszaverte Spies támadását, akit csapattársa, Lorenzo is megelőzött. Simoncelli felhozta a gyári Hondáját az ötödik helyre, mellyel Edwardsot hátrébb utasította a rangsorban. A japán versenyző, Hiroshi Aoyama hetedikként rótta a köreit, Dovizioso a nyolcadik helyre csúszott Randy de Puniet és Crutchlow kíséretében. Rossi a tizenegyedik helyen törekedett előre, még mindig Barbera előtt. Öt perccel a vége előtt a Tech3 újonca ismét feltornázta magát a hatodik helyre. A 2007-es világbajnok nem ült a babérjain, még jobban ráerősített, s még két tizedet jóváírt saját idején. Pedrosa hasonlóképpen tett, de a harmadik szakaszban hibázott, így nem tudott előrébb lépni. Simoncelli azonban igen, aki Spies elé kapaszkodott fel a negyedik pozícióba. Barbera bevette a hatodik helyet, Rossi pedig időközben már a kilencedikről igyekezett előre, de még így is 2,2 másodperc hátrányban volt az ausztrál riválisához képest. A legjobb ducatis címet ismét Hector Barbera érdemelte ki. A vasárnapi verseny rajtpozícióit meghatározó sorrend végül a következőképpen alakult:
1 27 Casey STONER AUS Repsol Honda Team HONDA 1'54.137
2 26 Dani PEDROSA SPA Repsol Honda Team HONDA 1'54.342
3 1 Jorge LORENZO SPA Yamaha Factory Racing YAMAHA 1'54.947
4 58 Marco SIMONCELLI ITA San Carlo Honda Gresini HONDA 1'54.988
5 11 Ben SPIES USA Yamaha Factory Racing YAMAHA 1'55.095
6 8 Hector BARBERA SPA Mapfre Aspar Team MotoGP DUCATI 1'55.223
7 4 Andrea DOVIZIOSO ITA Repsol Honda Team HONDA 1'55.229
8 35 Cal CRUTCHLOW GBR Monster Yamaha Tech 3 YAMAHA 1'55.578
9 46 Valentino ROSSI ITA Ducati Team DUCATI 1'55.637
10 5 Colin EDWARDS USA Monster Yamaha Tech 3 YAMAHA 1'55.647
11 14 Randy DE PUNIET FRA Pramac Racing Team DUCATI 1'55.656
12 7 Hiroshi AOYAMA JPN San Carlo Honda Gresini HONDA 1'55.724
13 69 Nicky HAYDEN USA Ducati Team DUCATI 1'55.881
14 65 Loris CAPIROSSI ITA Pramac Racing Team DUCATI 1'56.323
15 17 Karel ABRAHAM CZE Cardion AB Motoracing DUCATI 1'56.665
16 24 Toni ELIAS SPA LCR Honda MotoGP HONDA 1'57.992