Kedves Motor vásárlásra készülődők!
Néhány hasznos tanács használtmotor vásárlás előtt amire okvetlenül figyelni kell:
1., Mivel a biztonság a legfontosabb a gumik a fékek és a futómű állapotának ellenőrzésével kezdjünk.
Nem valószínű, hogy új gumit fogunk találni egy használt motoron, de a gumi profilmélysége legyen legalább 3mm, ne legyen kirepedezve és ne legyen 5 évnél öregebb. Hogyan tudjuk megállapítani a gumi korát? Az oldalfalon szereplő DOT számból pl.: DOT4314 ami azt jelenti 43.hét 2014. (ha nem találunk DOT feliratot keressünk 4 számjegyet keretbe foglalva)
2., A fékbetétek és a féktárcsák állapota szintén kritikus. Szemrevételezzük a féktárcsát, ne legyenek benne mély barázdák és ne legyen "válla" a tárcsának
ha ezt tapasztaljuk akkor az a féktárcsa sokat futott. Tárcsafék esetében a fékbetét állapotát is könnyen ellenőrizhetjük, pillantsunk be a féknyereg és a tárcsa közé, ha a fékbetéten még legalább 2mm "húst" találunk akkor megnyugodhatunk, nem kell azonnal cserélni.
ha így néz ki a tárcsa az pretty bad! legjobb, ha még látszik a gyári köszörülés nyoma.
ez itt elég zsuga...
Ezzel azonban nincs még lezárva a fék történet, mert tárcsafék esetében a fékfolyadék színe is sokatmondó. A fékfolyadékokat évente, de legalább 2 évente cserélni szükséges. Miért? Mert a fékfolyadék egy alkoholszármazék amely idővel felveszi a levegő nedvességtartalmát, forráspontja lecsökken, erős igénybevételnél felforrhat ami kapitális fékhibához, vagyis balesethez vezethet.
Tehát ha a folyadék nem szép áttetsző, sárgás színű, hanem olyan "moszatszerű" barnás olívazöld "élőflóra" akkor cserélni KELL!
na ez itt már legalább 5 éves, csere!!!
a 3. az "élőflórás" ha ilyen van a mociban ott sanszos a teljes fékfelújítás.
3., Futómű állapota: Üljünk rá a motorra vagy robogóra és rugóztassuk be a jármű elejét jó párszor.
Figyeljünk, hogy kirugózáskor érzünk-e csillapítást, amennyiben nem érzünk ellenállást és a villa csak úgy viselkedik mint egy rugó akkor villafelújításra számítsunk. Árulkodó jel a villaszáron vagy a szimmering körül megjelenő olaj. Hátsó rugóstagokat szintén terheléssel tesztelhetjük, ha nem csillapítanak csere szükséges.
itt már villaszimmeringet+villaolajat kell cserélni kb. 40 rugó kts.
4., Motor: Mielőtt beindítjuk a motort, nézzük meg a motorolaj színét a kémlelőablakon, ha van nívópálca húzzuk ki és egy tiszta zsebkendőre cseppentsük ki, amennyiben koszos fekete és nem aranysárga színű akkor olajcsere szükséges. Az olaj színe sokat elárul a szervizeltségről és a mo tor gazdájáról is. Melegre járatva a motort győződjünk meg róla, hogy van-e alapjárat, jól veszi –e a gázt,
illetve jól ejti-e a fordulatot. A próbakör alatt füleljünk a motorból hallható zajokra. A motor csörgéséből a várható javítási költségek megbecsüléséhez értő fül és nagy szerlői tapasztalat szükséges, de egy előrehaladott főtengelyc sapágy kopogást egy laikus is kiszúrhat.
ez itt csereérett olaj, de vásárlás után amúgy is alap a folyadékok és szűrők cseréje.
5.,Az idomok és a váz szemrevételezése során, karcok kopások a fékkaron, lábtartókon,oldaldekniken esésről, balesetről tanúskodnak. Ezeket a motorokat is meg lehet venni, de vegyük igénybe profi szerviz segítségét, mert nem mindegy, hogy egy totálra tört motorral vagy egy banális elcsúszással van-e dolgunk.
ez itt bizony már százezres nagyságrendű "karcolás", ide már kell a szerelő szeme, hogy ne fussunk bele vmi. nagyobb sutkába...
6. Kormánycsappágy: Itt is mindennek rendben kell lenni. Ha próbakör alkalmával fékezésnél,vagy inkább útegyenetlenségeknél kotyogást érzünk a kormányon, akkor az a legvalószínűbb, hogy a kormánycsapágy laza. Itt általában csak a csere segít, mert tapasztalat szerint amint meghúzzuk az előírt nyomatékra, átmegy a kormányzás "racsnisba" azaz nem simán, hanem akadozva fog mozogni a kormány ami balesetveszélyes. Ennek a cseréje sok gyakorlatot, nagy tapasztalatot és komoly célszerszámokat igényel, jobb ha szakemberre bízzuk.
7., A lánckittre is érdemes egy pillantást vetni, mert itt akár 80.000.-Forint is elszállhat, ha nem figyelünk oda. Fontos: mindig a megfelelő erősségű láncot vegyük az adott motorra. Ezeket a gyártók a méret utáni betűkkel jelzik. ami az RK-nál így néz ki: SO, XSO, GXW A méretezés gyakran megegyezik gyengébb motorokéval.pl: 530-as méretű lánc kell egy GS500-as Suzukira és egy Hayabusára is, de ne örüljunk, mert ez nem azt jelenti, hogy a Hayabusára is használható a gyengébb lánc, oda ugyanis a legerősebb azaz legdrágább dukál! A lánc lógása 15-25mm között kell, hogy legyen általában (enduróknál és krossz gépeknél több). A lánc legyen tiszta, megfelelő kenőanyag legyen a belső görgőkön és a lánckerekek legyenek épek, nem "cápafogasak", vagy töredezettek. Mégcsak össze sem kell kennünk a kezünket ahhoz, hogy megállapítsuk a lánckitt állapotát. ha a láncfeszítő a végállás közelében van, a keréktengely pedig hátrahúzva ott kinyúlt lánccal van dolgunk amit akkor is cserélni kell, ha a lánckerekek épek. A legfontosabb: láncot csakis szettben, lánckerekekkel együtt szabad cserélni! A csak lánccsere értelmetlen, mert pár száz km alatt hazavágják a kopott fogaskerekek az új láncot.
ez itt a vég: a lánchalál "dörzshajtásos" módja. megoldás:csere!
ez itt még nem cápafogas, de a feszítő eléggé a végén van...
8., A legfontosabb tanács, ha nem vagyunk biztosak a dolgunkban, mindenképp kérjük profi szerviz segítségét. Az állapotfelmérés mindig sokkal olcsóbb mint az utólagos javítás.
Tel: +36 1 3569 683
Kellemes, balesetmentes motoros szezont kívánunk minden robogós, motoros barátunknak!
Powerbike Motorosbolt /
+36 1 3569 683/ info@powerbike.hu
2-Rad kft. Office: +36 1 3569 683 / Fax: +36 1 3569 683
1126 Budapest, Kiss János altábornagy u. 46
www.powerbike.hu
www.scooterlife.eu
www.facebook.com/Powerbike