Bizonyára sokan találkoztak már közületek a problémával, hogy az ősszel leállított motor, robogó
tavasszal nem indul el. Miért nem indul, hiszen ősszel még semmi baja nem volt?
Ez a probléma a úgynevezett téliesítés hiánya miatt van. Sokszor írtuk már, hogy összesen pár dolgot kell
elvégezni ősszel a motorokon, hogy tavasszal zavartalan legyen az indulás. A procedúra talán 30 perc odafigyelést igényel ősszel a téli hónapokban pedig havonta kb. 10 percet.
1. Sokan nem tudják, de egy jól karbantartott motorakku akár 7-8 évig is kifogástalanul szolgálhat.
Az akkumulátort tegyük automata töltőre, hogy a feszültsége soha ne essen 12,4 V alá.
Ez alatt a feszültség alatt elindul a szulfátosodás amely jelentősen megrövidíti az akku életét.
(érdemes intelligens akkutöltőt használni, mert az nem tölti túl az akkut és odafigyelni sem kell rá.)
itt, katt a képre:
2. Mielőtt eltesszük télire a motort eresszük le vagy járjuk ki elzárt benzincsapnál a karburátor(ok)ból a benzint.
Ez talán a legfontosabb! Szintén nem köztudott, de a benzin kis mennyiségben igencsak romlandó folyadék.
Ráadásul a karburátor különböző fém alkatrészei (sárgaréz/spiáter v. alumínium) közötti a galvánelem hatás a részecske kiválást és lerakódást csak erősíti.
A benzin azonban magától is egy idő után alkotóelemeire bomlik és szilárd részecskék rakódnak a karburátor réz alkatrészeire eltömve a fúvókák finom járatait. A benzin szétesése akár 2 hónap állás után is bekövetkezhet.
Injektoros motorokba öntsünk autósboltban kapható benzin stabilizáló folyadékot (fuel stabilizer-t).
Amennyiben a karburátor már eltömődött és a motor nem indul ott már csak a karburátor tisztítás segít, de ehhez
jó pár profi szerszámra is szükség lehet (alkatrészmosó, ultrahangos karburátor tisztító) tehát inkább vigyük szervízbe a gépet, mert házi módszerekkel egyáltalán nem biztos a szerelés kimenetele.
Több éve "bekövült" karburátoroknál van, hogy sajnos a profi szerviz sem segít, ott nincs más hátra mint porlasztócsere.
3. Tartsuk motorunkat száraz levegőjű helyen, hogy megóvjuk a rozsdásodástól.Ha erre nincs mód akkor fújjuk le a fémrészeket korróziógátló spray-vel (pl.WD-40) és takarjuk le egy vízálló de a párát kiengedő motorponyvával. Érdemes az olajat, olajszűrőt elrakás előtt lecserélni, de nem csak azért, hogy tavasszal emiatt már ne veszítsünk időt, hanem ennél fontosabb, hogy megóvjuk a motort a belső korroziótól és az idő előtti elkopástól.
A fáradt olaj savakat, égéstermékeket tartalmaz amik megmarják, korrodálják a finoman megmunkált kezeletlen fém alkatrészeket ezt tudjuk kiküszöbölni egy őszi olajcserével.
4. A gumik nyomását időnként ellenőrizzük ha csökken a nyomás fújjuk fel és időnként forgassuk meg a kerekeket,
hogy a gumik mindig máshol érintkezzenek a talajjal. Ez azért fontos mert az a gumi amiben tartósan alacsony
nyomás van és a jármű súlyát is viseli maradandó alakváltozást szenvedhet. Nagyon rossz érzés amikor tavasszal
hiába fújjuk fel a gumikat elinduláskor azt vesszük észre, hogy kerékfordulatonként üt egyet a gumi. Ilyenkor ne kockáztassunk cseréljük le! Fő a biztonság.
ez a legjobb megoldás a gumik tehermentesítésére:
Mindenkinek jó motorozást és zökkenőmentes szezonkezdést kívánunk!
üdvözlettel:
Powerbike.hu