Le Mans, a Loire völgyének, vagy ahogyan a francia mondja, a Pays de la Loire egyik legszebb és legcsendesebb gótikus valamint reneszánsz emlékművekben bővelkedő városkája, ahol, bár rengeteg műkedvelő ver sátrat a gyönyörű gall tavaszban, elsősorban a versenygépek zaja szokta megzavarni a vörösborért és a franciakenyérért szenvedélyesen rajongó lakosság nyugalmas mindennapjait, akik egy – két klasszikus versenyhelyszínnel ellentétben, ezt a zajt nem a sátán művének, hanem Isten egyik adományának tekintik, hiszen településük ennek a muzsikának köszönhetően került be a világ sportéletébe, valamint kapott helyet a gépsportok aranykönyvében. A város neve 1906-ban forrt össze kedvenc sportunkéval, amikor – több társával együtt – otthont adott minden idők első Nagydíjának, melyen hazánk egyik legnagyobb legendája, Szisz Ferenc látta meg elsőként a verseny végét jelző kockás lobogót. 1923-ban, szintén ebből a városkából indult hódító útjára korunk egyik legfontosabb derbije, a mitikus huszonnégy órás viadal, melynek (hogy végre – valahára mostani témánkra is rátérjünk) 1978 óta a motorosok legnagyobb örömére kétkerekű változata is megrendezésre kerül. És, ha ez még nem lett volna elég a hely szellemében kételkedőknek, akkor azt is meg kell említenünk, hogy 1920-ban itt rendezték meg Franciaország első gyorsasági motoros Nagydíját, melyen a legendás Georges Jolly vehette át a győztesnek járó aranyserleget.
Most, nyolcvan esztendővel később pedig ezen a kegyhelyen rendezik majd meg a 2010-es versenyévad harmadik megmérettetését, melyen ismét késhegyre menő csatákra számíthatunk, hiszen mindhárom géposztályban egyre keményebb harc van kialakulóban a hatvankettedik motoros világbajnoki cím elhódításáért. A legnagyobbaknál ezúttal Jorge Lorenzo ül a trónon, kiben nem mellékesen az esemény címvédőjét tisztelhetjük, hiszen a huszonharmadik születésnapját nemrég futamgyőzelemmel ünneplő spanyol motoros volt az egyetlen, aki egy esztendővel ezelőtt átlátott a félig száraz félig vizes káoszon. A virtuális ezüstérem ezúttal Valentino Rossi kezében van, aki a 2009-es megmérettetésen az évad során először hagyhatta el pont nélkül az éppen aktuális viadal helyszínét, lévén (miután elsőként cserélte le vizes beállításokkal rendelkező versenygépét) a nedves pályán rá nem jellemző módon eldobta kék – fehér Yamaháját, így csak az egységzónán kívül eső tizenhatodik pozícióban fejezte be a huszonnyolc körös száguldást. A Doktor ennek ellenére egyik kedvenc helyszínének tartja a négy kilométernél pár centivel hosszabb Bugatti Circuitet, ahol 2002-ben 2005-ben és 2008-ban elsőként szakította át a legnagyobbak célszalagját.
A harmadik helyen (tizenhat pontos hátránnyal) Dani Pedrosa áll, aki bár 2009-ben a zűrzavaros verseny Pole Pozícióját és leggyorsabb körét is bezsákolta, egyetlen egyszer sem bírta megnyerni a legnagyobbak galliai versenyfutását. A kisebb kategóriákban azonban három diadalt is jegyez, így a vadonatúj karosszériával ellátott Repsol – Honda nyergében végre – valahára a királyok győzelmi listájára is feliratkozna, miközben sikeresen abszolválja százötvenedik világbajnoki futamát. Hasonló célokkal vág majd neki a hétvégének Andrea Dovizioso is, aki márkatársához hasonlóan egy teljesen új sasszéval lép majd pályára. Minden valószínűséggel eddigi remek formáját mentené át az első két megmérettetésen feltámadó Nicky Hayden is, kinek csapattársa (Casey Stoner) az első hely, és az első viadalokon megcsorbuló hírnevét szeretné meg illetve visszaszerezni. Ehhez azonban a hétvége sötét lovának tartott Randy de Punietnek is lesz egy – két szava, aki remek egy évkezdet után, hazai közönsége előtt álla fel először a számára oly kedves pódiumra.
A legkiélezettebb versenyfutást szinte biztosan az idén életre hívott Moto2-es kategóriában láthatjuk majd, ahol két forduló után a fogadóirodák legnagyobb bánatára az előzetesen esélytelennek tartott Shoya Tomizawa vezeti a pontvadászatot, egy győzelemmel és egy második pozícióval. A tizenkilenc éves titán nyomában (hét pontos hátrányával) az előző megmérettetés győztese, Toni Elias lohol, aki 2003-ban már megkóstolhatta az igazi francia pezsgő semmivel össze nem hasonlítható ízét. A spanyol motoros pillanatnyilag legújabb egyéni rekordjával van elfoglalva, ugyanis a negyvenfős mezőnyben egyedül ő bírt győzelmet szerezni négy különböző kategóriában is, hiszen az idei szezon előtt diadalmaskodott már a 125-ösök, a 250-esek és egy legendás futam alatt a nyolcszázasok között is. Harmadikként a főnixmadár, azaz a többéves szürkeségből idén kitörő Thomas Lüthi áll, ki ezüstszürke versenygépével 2006 után ismét futamgyőzelmet szerezne. Az pedig csak a sors furcsa fintora, hogy azt a bizonyos eddigi utolsó diadalt, pont itt, a reneszánsz egyik fővárosában ünnepelhette. Ünnepelne azonban a helyiek kedvence, az agresszív versenyzési stílusáról elhíresülő Jules Cluzel is, sőt hazánk egyetlen motoros világbajnoka, Talmácsi Gábor is itt térne vissza a siker útjára.
Izgalmakban persze a legkisebbek mezőnyében sem lesz hiány, ahol a lesipuskás Nicolas Terol kezdi meg listavezetőként a Francia Nagydíjat. Jorge „Aspar” Martinez legújabb kedvencét az előző versenyen megtáltosodó Pol Espargaro üldözi, aki minden bizonnyal eddigi legjobbját, azaz a 2008-ban és a 2009-ben is bezsebelt negyedik pozíciót szeretné serleget érő eredményre cserélni. Kisebb meglepetésre a bronzérem ebben a pillanatban Esteve „Tito” Rabat nyakán függ, a spanyol ugyanis idei száguldásunk megkezdése előtt, bár egyszer – kétszer megmutatta magát, a középmezőny egyik bérletesének számított. Őt az évad eddigi csalódása, Bradley Smith követi, aki gyenge teljesítményét a csatorna túloldalán feledtetné, ahol kedvenceinknek kívül ezúttal három szabadkártyás motoros pórbál majd szerencsét, Gregory di Carlo, Kevin Szalai és Kevin Thobois személyében.
forrás: http://www.motorsportal.hu/le-mans-ban-folytatodik-a-gyorsasagi-motoros-vilagbajnoksag-c32997.html