Végre valakinek sikerült elvonatkoztatni a sztereotípiától, hogy a quad nem más, mint egy négykerekű motorkerékpár. A Yamaha ezzel a szemléletváltással tudott átlépni saját árnyékán, és létrehozni a kategória etalonjának számító 2009-es YFZ450R-t. Szükség volt erre a huszárvágásra, hiszen a konkurencia szép lassan kezdett feljönni a – quadokat kissé komolyabban vevő – Yamahára, sőt a KTM tavalyi, első quadja meglepően ütőképesnek mutatkozott. Valószínűleg mégsem ez volt az utolsó csepp a pohárban, hiszen fél évre rá, 2008 végén már elkészült az új, a quadépítést alapjaiban megingató Raptor.

Tiszta lappal
A quad vázát – a megszokott – csövek helyett öntött alumínium profilok adják. A alu vázhíd nem újdonság, de az első futóművet tartó öntvény teljesen egyedi, ez teszi lehetővé, hogy a lengőkarok forgáspontjai a lehető legközelebb legyenek egymáshoz (95 mm). Ennek, és az hosszú lengőkaroknak köszönhető az, hogy a hosszú rugóutak ellenére menet közben a súlypont és az első nyomtáv közel állandó marad, ami a kiszámítható irányíthatóságot segíti. A profi rugózó elemek negatív rugóútját hosszabbra vették, így az ugratások után a kerekek hamarabb fognak talajt, lassítva a becsapódást. Az extra széles nyomtáv feleslegessé teszi külön szélesítő beszerelését, a Raptor gyorsabban veszi a fordulókat, mint bármely más széria quad.

Az ötszelepes blokkot újrahangolták, de nem a lóerők számának szaporítására fektették a hangsúly (azt versenymotoroknál úgysem szokták megadni), hanem inkább teltebb teljesítmény-karakterisztikára létrehozására, magyarul alul még nyomatékosabbá tették az egyhengereset. Hogy menet közben mégsem érezni erősebbnek a Raptort, az annak köszönhető, hogy az áttételt is megváltoztatták. Így minden sebességfokozat egy kicsit hosszabb lett, később dadog le, aminek külön hasznát vesszük legfelső fokozatban, mivel a hosszú egyenesekben nagyobb végsebesség érhető el.

A futómű minden paramétere tág határok közt állítható
A leheletfinom gázadagolás egy apróságnak köszönhető. Az átdolgozott formájú gáztolattyú ergonómikusabb, ezért jobban érezhető és a motor ereje is linárisabban szabályozható, mint a korábbi modellnél. Az egészből elsőre csak annyit veszünk észre, hogy első indulásnál rögtön lefulladunk, mivel az eddigiekhez képest alig adunk gázt. Megszokás kérdése. Mindenesetre ennek a segítségével egy idő után jobban kontroll alatt tarthatjuk a Raptort.

Összegzés
A Yamaha erőfeszítéseit siker koronázta.. Az új Raptor üde színfolt a jelenlegi quadok között, mellette a legtöbb 2008-as modell régiségnek tűnik. Agresszív formája és szemet gyönyörködtető lakatrészei biztosan nagyon sikeressé teszik a boltokban, míg fejlett technikája, erős motorja és kiváló futóműve a versenypályán.
Előnyök:
- Első osztályú futómű
- Kiváló ergonómia
- Példás kezelhetőség
Hátrányok:
- Indulásnál könnyen lefullad
- Apró sárvédők
forrás: http://www.motorrevu.hu/motorteszt/yamaha_yfz450r_raptor_teszt