Nem igényel kommentárt. Az MT-01 nem is motorkerékpár, inkább örök beszédtéma az átlagember számára. Briliáns módon párosítja az alpári, 1670 köbcentis, V2-es blokk hangsúlyos formáit a vákuumos öntési eljárással készült vázzal, a sportos, állítható futóművel és az R szériás sportmotorokról származó fékekkel.
A 2005-től gyártott nyomatéksport-motor szándékosan kilóg a csupasz gépek közül. A Yamaha-szalonokban külön sarkot alakítottak ki neki, rengeteg kiegészítőt kínáltak hozzá, és olyan, harmincon túli vásárlókat reméltek, akik nem ijednek meg egy gyors szerpentinezéstől, illetve volt tehetségük összegyűjteni a pénzt egy egyedi, de drága motorra. Az MT-ből nem is lett tömegcikk. Talán túl félelmetesre sikerült és ezt értették félre sokan a kezdetekkor.
A közel kétszázhetven kilós óriás blokkjának eredetijét a Wild Star nevű cruiserhez tervezték, majd felfúrták a sportosabb Road Star Warriorhöz és még egyet csavartak rajta, mielőtt az MT-be került. Az előbbi kardánhajtású volt, a köztes gép bordásszíjat viselt, az MT-01 pedig láncon át hajt.
Hajtűkanyar? Akár negyedik sebességfokozatban is. Az óriás V2-es bármikor képes erre
A vezetéséhez eleinte bátorság kell. A kilencven lóerő megtévesztően hétköznapi adat, ha nem tűnik fel, hogy a százötven newtonméteres forgatónyomaték szinte az alapjárattól elérhető. Ezért az ötfokozatú váltót nagyon ritkán kell használni és már ötezerig sem érdemes elforgatni a turbódízelesen működő V2-est. Aki igazán őrült, akár a gyártól is rendelhet hozzá tuningkitet. A Stage1 csak két Akrapovic slip-on dobot tartalmaz. Ez kell is, így szól igazán szépen a motor. A Stage2 teljes kipufogórendszert jelent, míg a Stage3 készletben új dugattyúk, hegyesebb vezérműtengelyek is vannak, ezekkel valódi vadállat válik a Yamahából, így utcára sem mehet többé. Aki háromezer fölött hanyagul visszavált, azt elementáris motorfékkel jutalmazza az MT, közben a fara kicsit riszálni kezd. A hajtűkanyarok még negyedik fokozatban is kivitelezhetők, mert a futómű pontos, a motor kezesebb, mint amit szoborszerűsége alapján várnánk.
Csak el ne dőljön! A gyári és tuning leömlői is sérülékenyek
A különc Yamahának komplett rajongótábora van. Ők azt állítják, hogy ezzel a géppel még pályanapokon is szép az élet. Efféle mutatványok nem elképzelhetetlenek, de az MT-01 inkább olyan országútra való, ahol nem a kráterek jelzik a megtett távolságot. Ott akár öt liter alá is eshet a benzinfogyasztása.
Százas tempó körül nagyon szépen dörömbölnek a gyári dobok, nem túlzott a menetszél és egy átlagos felnőtt férfi számára könnyedek a manőverek. Igen, ez a Yamaha testalkat alapján is válogat a pilótajelöltek közül. Az alacsonyak és nyeszlettek, főként városban, szenvedni fognak. Ha szerencséjük van, még az előtt döntenek az eladásáról, hogy megcsúszna az első kerék és felborulna a motor. Ilyenkor lépnek a képbe, akik sokallják a jelenlegi, bőven négymillió fölötti vételárat, de sóvárognak egy „nagyon valamilyen” kétkerekű után.
Itt távozik a KODO vagyis a szívveréshez hasonló ritmus
A használt MT-01 kiválasztása kemény vizsga. Íme, egy kis puska a lelkesedőknek. Az öt eddigi évjárat darabjai közül a legolcsóbb, de már használható állapotú gépek nagyjából 1,8 millió forintba kerülnek. Aki a sérült példány otthoni talpra állításában gondolkodik, azt le kell lomboznunk. Ha a motor a bal oldalára dőlt, elrepedhetett a szárazkarteres blokk olajtartálya. A csere százezer forintos tétel. A tank félmillió körüli összegbe kerül, és jobb, ha megnézzük a kormányhatárolókat a váznyakon. Ha ezek már letörtek, az MT gazdasági totálkáros. Akkor sem jobb a helyzet, ha a mamut a jobb oldalán landolt. Ilyenkor szinte biztosan odalesznek a szexi kipufogóleömlők. A gyári alkatrész szinte megfizethetetlen. Védekezni például a Sato Racing bukógombáival lehet, ezeket minden tapasztalt MT-01-tulajdonos gépén megtaláljuk. Kiegészítőkből egyébként is rengetegfélét lehet kapni a motorhoz, így fokozható a túraalkalmassága, még látványosabbá formálható, vagy egyszerűen csak igazán kétszemélyessé, ha az utas lábtartóit alacsonyabbra helyezzük egy ügyes adapterrel.
Az MT-01 kényezteti vezetője ülepét, de az utas sem panaszkódhat. Igaz, lábtartói magasan vannak
Konstrukciós bakik nem sújtják a prémium Yamahát, de volt három visszahívási akció az öt év alatt. A szervizek ingyen cserélték a gázpozíció-érzékelőt, a benzinpumpát és a hátsó rugóstag összekötő elemét. Nézzük meg a teleszkópszár-szimeringeket is, és ha ezek, illetve a kopóalkatrészek rendben vannak, készüljünk fel a különleges motoros élményre! Garantáltan kiderül, valóban felkészültünk-e rá.
forrás: www.motorrevu.hu