Kiváló formában A pályanapon a GSX-R 1000 pilótája felnyitja a sisakrostélyt: "Mi ez, 600-as? Mi? Hogy csak 125-ös? Hát ez haláli!"
Az új Aprilia RS 125 valóban lenyűgöző. Még a nagy sportmotorok között is. Miután a kis kétütemű rakéta hat évig szinte változatlan külsővel állt a kirakatokban, idén az Aprilia izgalmas új ruhát szabott a szép alumíniumvázra. Alig ismerjük meg a valaha inkább kerekded kis kétüteműt. Szögletes designjával, dupla fényszórójából ránk vetett pimaszul támadó kedvű pillantásával a nagy RSV 1000-re emlékeztet.
Megnyerő a karcsú hátsó rész és a filigrán öntött kerekek. A szerkesztőség előtt állítólag öreg rókákat és esküdt teljesítményhajhászokat is láttak, ahogy kíváncsian kerülgették a kis Apriliát. Nem csoda: a szerelőállványt felvevő fülekkel ellátott alumínium banán-lengővilla, a kipufogóborítás selymesen matt alumíniumból és a superbike-okhoz hasonló műszerfal igen csábító. Ezenkívül a kis Aprilia elöl radiális felfogatású féknyereggel büszkélkedhet.
Egyébként a futómű és az erőforrás nem változott. Ami azt jelenti, hogy fojtás nélkül 29 kétütemű lóerő rángatja a láncot. A 15 lóerős verzióhoz hasonlóan viszont a fordulatszámgörbe alsó részét nyugodtan elfelejthetjük, az elinduláshoz ugyanis legalább 5000/min szükséges. Innentől a membránvezérlésű kétütemű egyenletesen húz. A 8000/min pedig elegendő ahhoz, hogy könnyedén lépést tartson a mindennapi városi forgalommal. A teljesítménygörbén látható horpadást gyakorlatilag észre sem vesszük. Efölött a nyolcadliteres pedig igazán megerőlteti magát, és vidáman pörög, míg a legnagyobb teljesítményénél el nem éri a 10 500/min-es fordulatot. A gyors előrehaladáshoz váltáskor is ez a fordulatszám az ideális, ilyenkor tökéletesen illeszkednek a pontos hatfokozatú váltómű csatlakozásai. Csontig húzva a gázt 158 km/h-t mutat a kilométeróra.
Az Aprilián egyébként a szálfatermetű pilótáknak sem kell túlságosan összehúzniuk magukat, hiszen a motor - annak ellenére, hogy jóval kecsesebb, mint elődje - elegendő helyet kínál. A lábtartók, a kormány és az ülés elhelyezése kényelmes üléspozíciót tesz lehetővé, így a pilóta nyugodtan koncentrálhat a fékezésre. Az eltérő méretű dugattyúkkal ellátott négydugattyús féknyeregnek és a 320 milliméteres féktárcsának a legcsekélyebb nehézséget sem jelenti megfékezni a kis motort. Bár a kényelmes hangolású villa viszonylag gyorsan felüt, elegendő a csillapítása - legalábbis ezt tapasztaltuk a kissé hűvösnek mondható 6 Co-ban a tesztnapon. A rugóstag húzófokozati hangolása viszont igencsak feszesre sikerült.
Négy sebességet visszapakolni, bedönteni, míg leér a térd, majd lendülettel az egyenesben újra felállítani. A futómű gond nélkül teszi a dolgát, az RS 125 könnyedén veszi a kanyarokat.
Tehát minden csupa napfény. Legalábbis majdnem. A pontatlanul gyártott, ferdén elálló lábtartók alig illenek a nemes összképbe. És állítható kuplung- és fékkart se, tekintenénk túlzott luxusnak az - egyébként változatlan - 1 299 900 forintos ár tekintenénk.
Műszaki adatok - Aprilia RS 125
Motor
Vízhűtésű, kétütemű egyhengeres motor. Membrán szívó, elektronikus kipufogó vezérlés. Pumpás olajozás, egy lapos síktolattyús Dellorto karburátor 28 mm torokátmérővel. Megszakító nélküli, kondenzátoros gyújtás, generátor 180 Watt, akkumulátor 12V/9Ah, önindító.
Furat x löket 54 x 54,5 mm
Lökettérfogat 125 cm3
Sűrítési viszony 12,5 : 1
Névleges teljesítmény 29 LE (21 kW) 10 500/min-nál
Max. forgatónyomaték 19 Nm (2,1 kpm) 10 250/min-nál
Primer hajtás fogaskerekekkel, mechanikus működtetésű, többtárcsás, olajfürdős tengelykapcsoló, hatfokozatú váltómű, szekunder hajtás lánccal.
Alumíniumöntvény hídváz. Elöl felfordított teleszkópvilla 40 mm belsőcső átmérővel, hátul alumíniumöntvény lengővilla, himbarendszerre szerelt központi rugóstag. Elöl 320 mm-es tárcsafék, radiálisan rögzített, négydugattyús féknyereggel, hátul 220 mm-es tárcsafék kétdugattyús féknyereggel. Alumíniumöntvény kerekek.
Rugóút elöl/hátul 120/120 mm
Kerékméret elöl/hátul 3.00 x 17 / 4.00 x 17
Abroncsméret elöl/hátul 110/70 ZR 17 / 150/60 ZR 17
Tengelytáv 1345 mm
Villaszög 64 fok
Utánfutás 88 mm
Ülésmagasság 805 mm*
Teletankolt tömeg 141 kg*
Tank/tartalék 14/3,5 l
* mért érték
** regisztrációs adóval
Mérési eredménynek
Végsebesség 155 km/h
Gyorsulás
0-50 km/h 2,7 s
0-100 km/h 8,9 s
Nyomatékrugalmasság
50-80 km/h 16,4 s
50-100 km/h 26,6 s
forrás: http://www.motorrevu.hu/motorteszt/teszt_aprilia_rs_125