Powerbike Motorosbolt

1126 Budapest, Kiss János alt. u. 46. | Tel.: +36 1 3569 683

Tesztek / Milyen a jó bukósisak?

Mivel ma már nagyon sokféle bukósisakot lehet kapni, először is érdemes szűkítenünk a kört aszerint, hogy mire szeretnénk használni a sisakot. Sportmotorozás gyakori pályán motorozással, motoros túrázás, óriásrobogózás vegyes használattal, vagy esetleg csak városi robogózás? A biztonság a legfontosabb, de nem érdemes zárt karbon-kevlár versenysisakot venni egy 50-es robogóra, amit csak nyáron városban használunk, de a GSX1300 Hayabusa-ra sem jó választás egy 15 000 Ft-os, műanyag héjas sisak. Városi sisaknak érdemes nyitott bukót választani, aminek nagy a látótere és viszonylag kicsi a helyigénye, természetesen rendelkezzen biztonsági CE tanúsítvánnyal. A Hayabusa-hoz igen komoly kompozit anyagú, jó szélvédelemmel ellátott, zárt sisak dukál, amit viszont nem a legolcsóbb árkategóriában fogunk megtalálni.

Nagyjából négy fő szempont van, amit vásárlásnál érdemes figyelembe venni:

1. Biztonság, külső héj anyaga

2. Pontos méret és kényelem

3. Ár/érték arány

4. Dizájn, küllem, esztétika, Európa!

1. Biztonság, külső héj anyaga

Mivel a biztonság a legfontosabb, kezdjük a héjszerkezettel, melyből kétféle létezik: műanyag (polikarbonát) és kompozit. Készítenek lexan-ból is bukósisakokat, azonban a félreértések elkerülése végett tudnunk kell, hogy a lexan is polikarbonát, a minőségét tekintve az egyik legjobb.  

A kompozit sisakok biztonságosabbak és drágábbak, töréstesztjük jobb, súlyuk kisebb, mint a műanyag sisakoké.  Kompozit sisakokból sokféle létezik és minden gyár a saját receptúrájára esküszik, de általában üvegszál, karbonszál és műgyanta keverékéből állnak. Előállításuk munkaigényesebb és kevésbé automatizálható, mint a polikarbonát sisakoké, ezért drágábbak. Leginkább a versenysportban van jelentőségük, mert itt a szilárdság mellett a súly is nagyon számít.

A műanyag sisakok legnagyobb előnye az áruk mellett a strapabíróságuk, néhány kisebb leejtés nem okoz anyagszerkezeti elváltozást bennük, legfeljebb a fényezés sérül, ami ugyan csúnya, de attól még a sisak tovább használható.

A kompozit sisakok viszont érzékenyebbek a nagyobb magasságból történő leejtésre. Ha a fényezés alatti műgyanta réteg bereped, akkor cserélnünk kell őket, mert a következő ütést (amely történhet baleset során is) már csak 30%-kal gyengébben tudja elnyelni az anyag. Figyelem: baleset után, ahol a bukósisak betöltötte a szerepét, bármilyen anyagból is készült, a baleset nagyságától függetlenül le kell cserélni!

 

1. külső héj

                                                                                                      2. belső ütéselnyelő réteg (EPS)

                                                                                                      3. belső szellőző járatok

                                                                                                      4. belső bélés

                                                                                                      5. sisakplexi

                                                                                                      6. állszíj 

 

2. Pontos méret és kényelem

Mi, emberek nem vagyunk egyformák, így a fejünk formája is nagyon különböző.

Bukósisak vásárlásnál fontos szempont, hogy a sisak jól, hézagmentesen illeszkedjen a fejhez, mert baleset esetén egy pontatlanul illeszkedő bukósisak lényegesen kevesebbet véd, mint egy fixen, a fejen mindenhol pontosan felfekvő fejvédő. Motorozás során pedig a nagy sebesség okozta szélnyomás elfordíthatja, vagy az arcra passzírozhatja a nem megfelelő méretű sisakot, komoly balesetveszélyt okozva ezzel.

A túl szoros sisak pedig bizonyos helyeken nyomhat, így kellemetlen érzést kelthet, motorozáskor pedig ronthatja a koncentrációs képességet. 

A pontos méret megállapítása egyszerű, hátulról a tarkó felől megnyomva a felvett sisakot, a homlokunk és a sisak közé a mutatóujjunk csak nehezen férhet be. Segíthet a gyártók által megadott mérettáblázat, amely a fej kerületét adja meg méretként a fül fölött mérve cm-ben. Vannak ugyan kivételek, mint a gyermekméretek vagy az extrém nagyok, de íme, a leggyakoribb méretek: XS: 53-54 cm, S: 55-56 cm, M: 57-58 cm, L: 59-60 cm, XL: 61-62 cm.

Ha zárt sisakot próbálunk, akkor fontos, hogy az arcpárnák jól illeszkedjenek arcunkhoz, és a fejünkön jobbra-balra forgatva a sisakot, az ne mozduljon el 10-15 foknál jobban. A le-föl mozgatás nem mérvadó, mert a sisak alul nyitott, hiszen így tudjuk felvenni a fejünkre. A sisakbelső ergonómiája, belső kialakítása szintén kritikus, a vásárlást erősen befolyásoló tényező. Ha nem illeszkedik jól, vagy egyszerűen nem kényelmes (itt-ott nyom), keressünk inkább más típust. Ha azonban csak picit szoros, és a következő méret pedig már túl laza lenne, akkor érdemes a szorosabbat választani, mert a bélés idővel tágul, akár fél számot is tud engedni pár hét hordás után. Régebbi motorosok már tudják, hogy az öreg sisakokat általában nem a héj elöregedése miatt szokták lecserélni, hanem vagy a plexi karcos és már nem lehet a sisakhoz kapni, vagy a bélés annyira kitágult, esetleg elrongyolódott, hogy emiatt lötyög a sisak a fejen.

A belső bélésről is érdemes néhány szót ejteni: fontos, hogy jó nedvszívó képességű (pl. Coolmax), antiallergén és antibakteriális anyagból legyen. Itt is az európai gyártók által kifejlesztett higéniai előkezelő eljárások a piacvezetők: Silver-ion, Sanitized. Sok sisaknak ma már kivehető és mosható a bélése. Ez mindenképp előny, de hiába a kivehető bélés, ha a belső rész kezeletlen, rosszul szellőzik, beleizzadunk, büdösödik, netán kiütéseket kapunk tőle. Érdemes az üzletben rákérdezni a belső bélés higiéniai kezelésére. No name márkáknál ne várjunk ilyet.

Ez a video jól szemléteti, hogyan próbáljuk fel a sisakot.

3. Ár/érték arány

Ez talán a leginkább szubjektív kérdés, kinek mi a drága?

Az ár önmagában nem irányadó, hiszen hiába olcsó valami, ha nem kapunk érte semmit. Nagy vonalakban, akik valamelyik nagyobb márkára esküsznek, igazuk van, hiszen a patinás gyártók nagyon sokat fejlesztenek, tesztelnek, tervezőket, mérnököket fizetnek azért, hogy szebb és jobb legyen a termékük. Ezzel szemben a no name gyártók a trendek után mennek, másolnak, és nem fizetnek egy-egy új formáért, dizájnért, anyagért, ezért tudnak olcsóbbak lenni. Csodák nincsenek, minőséget innen ne várjunk.

Viszont az is igaz, hogy a magyar piacon a feltörekvő gyártók sem mindig ismertek, de akár régi európai gyárak termékeit sem mindig ismerjük, hiszen a mi piacunk csak a rendszerváltás óta nyitott és csak az azóta eltelt időben itthon megjelenő gyártók termékeit láttuk.  Ha nem ismerjük a márkát, olvassunk utána, kérdezzünk. Néha sokkal jobb ár/érték arányú terméket találunk így, mint a már gyökeret vert, ismert márkáknál, ahol az eltúlzott marketingköltségek miatt a termék ára túl magas.

Válasszunk szakboltokat, ott tanácsadást, komoly szakmai segítséget kapunk és nagy raktárkészletből válogathatunk. Kerüljük az olyan webáruházakat, amelyeknek a valóságban nincs üzletük, és csak egy telefonszám vagy e-mail cím szerepel elérhetőségként. A jogos garanciális igény ugyan kinél érvényesíthető ezeken a webhelyeken?

 

4. Dizájn, esztétika, minőség, Európa! 

Olaszországot nyugodtan mondhatjuk a motorozási kultúra bölcsőjének, rengeteg a kétkerekű, sok a gyártó és nagy a piac. Ráadásul a motorok társadalmi megítélése minden társadalmi rétegben és korosztályban pozitív.  Sisak tervezés és dizájn terén általában őket másolja a világ, ritkán tévednek az ízléses fényezésben és a színekben. Természetesen más országokban is tudnak kiváló sisakokat gyártani, de a dél-koreai vagy japán gyártók termékeire inkább a „technikai” jelző illik jobban, az áruk néha túlértékelt (drága nemzeti valuta, magas szállítási költségek, és a vámok miatt). A fokozódó globális versenyben a fogyasztó a pénzével szavaz. Ha európai termékeket vásárolunk, azzal a saját munkahelyeinkre szavazunk! A minőség felől pedig nyugodtak lehetünk: az Európai Unió a legkompetitívebb piac.

Hunyady András, Hunyady Péter

powerbike.hu

 

 

 

 

  kiemelt ajánlataink

Tucanourbano univerzális lábtakaró, Linoscud R194

Tucanourbano univerzális lábtakaró, Linoscud R194
22.500 Ft

Asesso protektoros térdmelegítő (classic,neopren)

Asesso protektoros térdmelegítő (classic,neopren)
18.990 Ft

Tucanourbano univerzális lábtakaró R193 Panta Fast

Tucanourbano univerzális lábtakaró R193 Panta Fast
31.990 Ft

Tucanourbano R369X robogós, motoros kézmelegítő

Tucanourbano R369X robogós, motoros kézmelegítő
22.500 Ft

Five Milano WP vízálló,téli motoros kesztyű

Five Milano WP vízálló,téli motoros kesztyű
28.900 Ft 19.990 Ft

Stylmartin Diablo motoros csizma

Stylmartin Diablo motoros csizma
74.900 Ft 44.900 Ft

Momo Fighter EVO nyitott bukósisak matt kék/ezüst

Momo Fighter EVO nyitott bukósisak matt kék/ezüst
78.990 Ft 69.990 Ft

Stylmartin Navigator motoros csizma(vízálló)

Stylmartin Navigator motoros csizma(vízálló)
79.900 Ft 59.500 Ft

CGM 317G Silverstone UV narancs matt fekete zárt bukósisak napszemüveggel

CGM 317G Silverstone UV narancs matt fekete zárt bukósisak napszemüveggel
44.900 Ft 19.990 Ft

Stylmartin Red Rock motoros robogós cipő (vízálló)

Stylmartin Red Rock motoros robogós cipő (vízálló)
79.900 Ft 29.900 Ft

CGM 801A EBI türkiz kék sí,snowboard és ebike bukósisak

CGM 801A EBI türkiz kék sí,snowboard és ebike bukósisak
35.900 Ft 29.990 Ft

Jollisport B52 UV sárga/fekete 4 évszakos, vízálló motoros dzseki

Jollisport B52 UV sárga/fekete 4 évszakos, vízálló motoros dzseki
89.900 Ft 79.900 Ft

Five WFX Frost WP téli motoros kesztyű

Five WFX Frost WP téli motoros kesztyű
35.900 Ft 29.900 Ft

Macna Talik motoros kesztyű

Macna Talik motoros kesztyű
27.900 Ft 7.990 Ft

Stylmartin Double WP vízálló motoros cipő

Stylmartin Double WP vízálló motoros cipő
64.900 Ft 44.990 Ft

Stylmartin Vertigo WP vízálló motoros és túrabakancs, fekete

Stylmartin Vertigo WP vízálló motoros és túrabakancs, fekete
79.900 Ft 69.900 Ft

Stylmartin Navajo EVO WP motoros túracsizma

Stylmartin Navajo EVO WP motoros túracsizma
79.999 Ft

Stylmartin Stone Laces vízálló motoros cipő

Stylmartin Stone Laces vízálló motoros cipő
56.900 Ft 44.900 Ft

Premier Typhoon FR 92 BM zárt bukósisak napszemüveggel

Premier Typhoon FR 92 BM zárt bukósisak napszemüveggel
59.990 Ft

Premier JT4 U9BM nyitott motoros bukósisak

Premier JT4 U9BM nyitott motoros bukósisak
79.490 Ft 44.900 Ft

Heidenau 54M K62TL 120/70-10 Vespa ET2,4

Heidenau 54M K62TL 120/70-10 Vespa ET2,4
22.990 Ft

AFAM profi lánc szerelő célszerszám

AFAM profi lánc szerelő célszerszám
44.900 Ft 28.900 Ft

Belstaff Crystal Palace női motoros bőrzseki (mahagóni)

Belstaff Crystal Palace  női motoros bőrzseki  (mahagóni)
425.000 Ft 235.000 Ft

Scotland Friburgo férfi motoros kabát

Scotland Friburgo férfi motoros kabát
79.900 Ft 39.990 Ft