Karcsúbb és dinamikusabb az új Kawasaki ER-6n, mint elődje volt. Alighanem az egyik legkecsesebb naked bike a maga nemében, ami azért különösen nagy szó, mert nem 125 vagy 250, hanem egyenesen 650 köbcentiméteres motor hajtja. A kéthengeres 72 lóerő teljesítménye pontosan ugyanannyi, mint tavaly, elvégre belsőleg semmi nem változott rajta. Többször is alaposan szemügyre kell venni, hogy feltűnjenek azokat a módosítások, amelyek hatására összességében két kilót gyarapodott a súlya. Mindenek előtt tegyünk egy kiadós sétamotorozást Mallorca szigetén!
Sűrű köd szűri meg a napsugarakat ezen az októberi reggelen. Amint arra számítani lehetett, kezes bárány módjára viselkedik a soros kéthengeres motor. Megbízhatóan indul, bemelegedés közben is szépen, tisztán jár, és vérpezsdítő hangon szólal meg a felettébb tetszetős nemesacél kipufogódob tolmácsolásában. Persze csak akkor szép a hangtompító, ha a Kawa jobb oldaláról nézzük, bal oldalról nem sokban különbözik az ötvenes évekből ismert kenyértároló dobozoktól. Csak belül módosítottak rajta a japánok, legfrissebb változatában 300 cellás katalizátornak ad otthont. Ez állítólag kisebb, könnyebb és hatékonyabb is.
Szemmel láthatóan fekszenek neki Mallorca keskeny, kanyargós útjai, légies könnyedséggel lendül át egyik ívről a másikra. Jóindulatú viselkedésének köszönhetően néhány kilométer megtétele után egy testté és egy lélekké válik vele a motoros. Nagyszerűen irányítható, ugyanakkor felettébb stabil is. Mindenkor késlekedés nélkül, a lehető legközvetlenebb módon teljesíti a kormány parancsait.
Kétségtelenül az új váz szemlélteti a legnagyobb különbséget az előző évi modellhez képest. A vibrációk kiszűrése érdekében gumiágyazást kapott a kormány és a lábtartók, valamint a motor hátsó, felső felfogatása. Emiatt bizonyos pontokon meg kellett erősíteni a térhálós vázat. A lengővilla korábbitól eltérő profilanyagból készül, ezért nagyobb csavarodási merevségű.
Másutt is látszik a korszerűsítő intézkedések áldásos hatása, mert bár csak a motorvezérlés jellegmezőjét változtatták meg a japánok, finomabban jár a kéthengeres, mint azelőtt. Egyedül közepes fordulaton vibrál egy kicsit, de az nem zavaró. Kifinomult működése jóvoltából kezdők igényeit is messzemenően kiszolgálja a 650-es, mert megbocsátja a tévedéseket, igénytelen és megbízható. Mindegy, hogy túl nagy sebességfokozatban van-e a váltó, 1500 percenkénti fordulattól mindenképpen nekilódul az ER-6n, és szubjektív érzet alapján még erőteljesebben húz, mint az elődje. Főleg kis fordulaton érezni az új jellegmező áldásos hatását. Emiatt nagyon ügyetlennek kell lenni ahhoz, hogy lefulladjon a kéthengeres masina. Ugyanakkor az sem baj, ha a kelleténél egy fokozattal lejjebb kapcsolt a pilóta, hiszen 11000-ig nyugodtan lehet fokozni a fordulatszámot, ráadásul nem túl agresszív a Kawa viselkedése a hasznos tartomány felső harmadában, tehát felesleges füstölgő hátsó gumitól vagy hajmeresztő egykerekezéstől tartani. Természetesen a tapasztalt pilóták igényeit is kiszolgálja a motor, mert mindig élénk, harmonikusan reagál a gázadásra, készségesen pörög, és lineárisan adja le a teljesítményét. A kuplung pontosan és könnyen működik, a sebességfokozatok keményen, de precízen ugranak be a helyükre. 4000-től igen dinamikusan húz a kéthengeres, 6000-től pedig végképp belead apait-anyait. Az egyetlen hiányossága, hogy durrogó hangot hallat gázelvételkor.
Lassítás dolgában is példásan teljesít az ER-6n. Fékei megbízhatóan ellátják feladatukat, és az ABS működésére sem lehet panasz − ezzel együtt nem kétujjas feladat a fékkar működtetése. Annak ellenére, hogy a gyártó megváltoztatta a főfékhenger áttételét, elég nagy erőt kell kifejteni hozzá. És ha már a zsörtölődésnél tartunk: eleinte úgy tűnt, hogy kényelemre hangolt a közvetlen felfogatású rugóstag, de aztán kiderült, képes meglepetést okozni fokozott progresszivitásával, ugyanis szűretlenül átadja a pilótának a rövid, kemény lökéseket.
A leírtak ellenére olyan benyomást kelt a kulturált motor és kezes futómű alkotta naked bike, mintha egy darabból öntötték volna, és néhány kisebb hiányosságot leszámítva részleteiben is felettébb meggyőző. Már csak azért is, mert a japánok különösen nagy gondot fordítottak az „apróságokra”: a láncállító mechanizmus, a trepnitartók, a tank, az első sárvédő, a rendszámtáblatartó, a hátsó lámpa, valamint az orridom és a fényszóró egyaránt szépészeti beavatkozáson esett át, és most nemcsak szebb, hanem aprólékosabb kidolgozású is.
A Kawasaki saját megfogalmazása szerint férfiasabb lett az ER-6n, és mint állítja, a fényezés minősége is javult, ami cseppet sem baj, mert sok kritikára adott okot az előző modellen. A fentieken túlmenően mélyebbre került az utaskapaszkodó, nagyobb felületű lett a hűtő, és immár üzemanyagszint-kijelző is van a műszerfalon. A rengeteg változtatás ellenére alig lesz drágább valamivel a megújult modell, mint elődje, amelyet 1 590 000 forintért lehetett megvásárolni.
Összegzés: Az ER-6n értékesítése decemberben indul az értékesítése, addigra biztosan lesz majd pontos ára. Azt viszont már most is tudni lehet, hogy az előző két év alatt eladott 22000 darabos mennyiség okán joggal nevezhető a Kawasaki bestsellerének ez a típus. A siker várhatóan folytatódni fog, ha piacra kerül a számos pontos korszerűsített és felfrissített utód.
forrás: http://www.motorrevu.hu/