Egyszerű felépítése semmilyen forradalmi megoldást nem hordozott, a típust az időközi modellfrissítések sem tették rendhagyóvá, mégis ez a naked bike az egyik legkeresettebb kétkerekű.
Lassan tíz éve, hogy a Honda olaszországi gyártósorai ontani kezdték a modern motoripar egyik legnépszerűbb közhelyét a CB 600 F-et vagyis a Hornetet. A minősítés ne tévesszen meg senkit, a sportos csupasz típus olyan konstrukciós általánosságok tárháza, melyeket már az évtized első felétől jól ismerhettünk, de így együtt remekül használható új modellt alkottak. A nem rég leköszönt Hornet nem csak Európában, de világszerte sikeres motorkerékpár volt. Kontinensünkön több mint százhatvanezer darabot bocsátottak útjára, így nem véletlen, hogy használtmotor hirdetésekben is gyakran találkozhatunk vele. A CB 600 F-nek 1998-ban nem volt közvetlen konkurense, mert a Yamaha Fazer 600-as inkább a túrázók kegyeit kereste, és a Bandit sem volt olyan élénk, illetve csípős, mint a lódarázsról elnevezett Honda.
A Hornet lelke a CBR 600 F3-as sportmotor rövid löketű, négyhengeres blokkja néhány módosítás után kezdte új pályafutását. Lágyítottak a vezérlésén és a karburátorok szívótorkainak átmérőjét is visszavették két milliméterrel, így a csúcsteljesítmény csökkent, de az egyenletesebb nyomatékeloszlás miatt a gép szélesebb fordulatszám-tartományban használható. A Hornetet is érdemes az ötjegyű fordulatszámok közelében tartani, ott igazán eleven. Az első verzió formai alapjait a Japánba szánt 250-es változattól örökölte, innen származik az acél négyszögprofilokból hegesztett gerincváz ötlete is, persze minden nagyobb, az európaiak számára kényelmesebb. A dögös csupasz gép konstrukciója egészen az elmúlt év végéig tovább élt, miután a három időközi modellfrissítés sem hozott radikális változtatásokat.
A 2000-es évjárattól 16 helyett 17 collos első kereket és rajta 130 helyett
A 2003-ban bemutatott új sorozatot második generációnak nevezi a gyár. Lényeges változtatás érte a futóművet, csillapítását elől és hátul is keményebbre hangolták. A Hornet formái az eredeti gömbölyűből szögletesebbé váltak, osztott armatúrájú lámpát szereltek rá, más lett a tank formája, kapacitása 16-ról 17 literre növekedett, az ülésnyúlvány borítása pedig innentől a hátsó lámpában végződő fullánkot formáz. A mérnökök az egyre szigorodó emissziós előírások problematikájával is szembesültek, így kicserélték a karburátorsort, és katalizátort iktattak a hagyományosan az ülés mellett vezetett kipufogóba, hogy a gép megfeleljen az Euro-2 normarendszernek. Az új időkre utalt, hogy az analóg műszereket elektronikusan működtették.
A modellváltás előtt még egyszer áttervezték a Hornetet. 2005-ben valami igazán emlékezeteset akart a Honda, hogy a már tervezés alatt álló utódmodell megérkezése előtt se essenek vissza nagyon eladások az egyre erősödő konkurensek miatt. A legemlékezetesebb talán az utolsó széria választható metál arany fényezése, a hozzá színben is passzoló fordított, de nem állítható első teleszkópok, a kis légterelővel megspékelt lámpatest és a fél-digitálisra cserélt műszeregység. Ezektől a Hornetet akár új modellnek is nevezhetjük, pedig valójában inkább a látvány és a korszerűség motiválta a változtatásokat.
A használt Hornetek vásárlói szerencsések, mert a bőséges választék az árakat nagyon gyorsan lenyomja. Az első szériás CB 600 F-ek némelyike már kevesebb, mint egymillió forintért megvásárolható, de aki ötszázezerrel többet költhet motorra, akár egy tucat különböző évjáratú, állapotú, és színű gép közül választhat. Az eladásra szánt példányok közt akad olyan, amelyiket fém fékcsövekkel szerelt fel a gazdája, mások az első villákba progresszív rugókat szereltek, a csendes kipufogódobot nyitottra cserélték, vagy túra kiegészítőket szereztek be. A legtöbbet futott Hornetekben bő ötvenezer kilométer van, de a hazai márkaképviselet nem tud komoly hibáról. Néhány külföldi forrás a korai évjáratok vezérmű-lánc feszítőjét említi az egyetlen lehetséges gyengeségként, de az sem végzetes. A törött vagy elhanyagolt műszaki állapotú motoroktól ezúttal is óva intjük olvasóinkat. A balesetekben nem csak a teleszkóp, de a gerincváz is maradandó károsodást szenvedhet, és a széthajtott, nem szervizelt gépek sem mutatják meg a típusban rejlő motorozási élményeket.
Honda Hornet 600 (2003) - műszaki adatok
Vízhűtésű, négyütemű, négyhengeres soros motor. Két, lánchajtású felül fekvő vezérműtengely, négy, emelőtőkével működtetett szelep hengerenként. Nedves karteres olajozás, négy állandó nyomású Keihin karburátor 34 mm-es torokátmérővel, megszakító nélküli tranzisztoros gyújtás, kettős hatású katalizátor és szekunder levegőrendszer, generátor 340 W, akkumulátor 12V/8Ah, önindító.
Furat x löket 65 x
Lökettérfogat 599 cm3
Sűrítési viszony 12,0 : 1
Névleges teljesítmény 97 LE (71 kW) 12000/min-nál
Max. forgatónyomaték 63 Nm (6,4 kpm) 9500/min-nál
Erőátvitel
Primer hajtás fogaskerekekkel, mechanikus működtetésű, többtárcsás, olajfürdős tengelykapcsoló, hatsebességes váltó, szekunder hajtás O-gyűrűs lánccal.
Futómű
Központi acél zártszelvény váz, motor teherviselő elemként beépítve. Elöl teleszkópvilla 41 mm-es belsőcső átmérővel, hátul alumínium zártszelvény lengővilla, központi rugóstaggal. Elöl 296 mm-es dupla tárcsafék kétdugattyús féknyergekkel, hátul 220 mm-es tárcsafék egydugattyús féknyereggel. Alumíniumöntvény kerekek.
Rugóút elöl/hátul 120/128 mm
Kerékméret elöl/hátul 3.50 x 17/5.00 x 17
Gumiméret elöl/hátul 120/70 ZR 17 / 180/55 ZR 17
Méret és tömeg
Tengelytáv
Villaszög 64,6 fok
Utánfutás
Ülésmagasság
Teletankolt tömeg
Tank
Mérési eredmények
Gyorsulás 0-
Tesztfogyasztás 6,1 l/100km
Benzinfajta 95-ös
Karbantartási adatok
Szervizintervallumok 6000 km-enként
Olajcsere 12000 km-enként
Motorolaj SAE 10W30
Olajmennyiség szűrővel
Teleszkópvilla-olaj 10W
Olajmennyiség villaszáranként 483 cm3
Gyújtógyertyák NGK CR9EH-9
Szelephézag (hidegen) szívó
Előnyei:
-kezes viselkedés
-széles választék, alacsony ár
-tartós konstrukció
Hátrányai:
-alacsony fordulaton nyomatékszegény
-szélvédelem hiánya
-változó fogyasztás