Powerbike Motorosbolt

1126 Budapest, Kiss János alt. u. 46. | Tel.: +36 1 3569 683

Tesztek / Honda CB250N - Örökmozgó

Nincs könnyű dolga annak, aki Honda CB250N típushibáival szeretné megtölteni az újság hasábjait. Nem azért, mert annyira sok van belőlük, hogy még rövidítve, felsorolásszerűen sem férnek ki, sokkal inkább azért, mert igazából nincsenek is. Ez nem jelenti azt, hogy egyáltalán ne jelentkeznének ezen a motoron az elhasználódás jelei. Az idő és a kilométerek természetesen megteszik hatásukat, de nincs egyetlen olyan kritikus alkatrész sem, ami feltűnően gyenge lenne, ezért gyakrabban romlana el a többinél. Bár a Superdream (ahogy Amerikában nevezték) mindössze nyolc évig szerepelt a Honda palettáján, ennek ellenére mai napig jó néhány szaladgál belőle az utakon, jellemzően megfelelő műszaki állapotban. Gyakran találni eladó példányokat is.


Az olcsó ár, és az egyszerű felépítés magával hozza azt, hogy a tulajdonosok elég ritkán viszik szakszervizbe kis CB-jüket, gyakran házilag, saját maguk, vagy ismerőseik segítségével szervizelik, javítják. Éppen ezért a hivatalos szakemberek sem gyakran találkoznak vele, így bőséges szerviztapasztalatokat is csak nehezen lehetett összegyűjteni róla.
 

Klasszikus műszerfal: kerek órák és nagy visszajelző lámpák. A kulcstól balra a szívató

Történet
A Honda 1979-ben dobta piacra a – mind kinézetében, mind technikailag – modernnek számító, hengerenként háromszelepes, elöl tárcsafékkel ellátott CB250N-t. A kis újdonság formailag az egy évvel korábban kiadott CB400N mintájára készült, tulajdonképpen annak csökkentett lökettérfogatú ikertestvére. Sajnos olyannyira hasonlít egymásra a két motor, hogy még a súlyuk is közel azonos, ami a kicsinél érezhető lomhaságban nyilvánul meg. A kezdeti 27 lóerős teljesítményt ’82-től 17 lóerőben maximálták, ami egyenletesebb motorkarakterisztikát, gazdaságosabb és környezetbarát üzemet hozott magával, ugyanakkor a menetdinamika további romlásával járt. Ez persze mit sem változtatott a motor népszerűségén, a típus vásárlóit sokkal jobban érdekelte a hosszabb élettartam és a kisebb fogyasztás, a sokoldalú felhasználhatóság, mint a magasabb végsebesség. Akár mindennapos városi közlekedési eszköznek, akár túramotornak alkalmasnak bizonyult, viszonylag nagy termete miatt akár két személy számára is. A CB250N 1987-ben vonult nyugdíjba.
 

A kéthengeres nem egy erőgép, de legalább megbízható és hosszú életű

A japán népmotor
Jellemzően az egyszerű, kéthengeres, négyütemű motoron nem fognak ki a megtett kilométerek, a motor állapotát sokkal inkább befolyásolja a használat módja, amibe beletartozik az is, hogy mennyire óvják a sérülésektől, illetve hogyan szervizelik, hol tárolják, vagy éppen az, hogy használják-e télen. Ha nem hanyagolják el, akkor akár 30 évig megőrzi jó általános állapotát, ellenben a ridegtartás látható, érezhető nyomokat hagy rajta. A legendásan jó krómozás addig marad a felületeken, amíg azok sértetlenek, egy baleset, vagy szakszerűtlen átalakítás után alatta rozsdásodni kezdhet a fém. Ezzel szemben a fényezés sokkal hamarabb átadja magát az enyészetnek. Egy idő után a benzintank belseje is elkezdhet rozsdásodni, amit nem árt mihamarabb orvosolni. A tankból az üzemanyagrendszerbe kerülő rozsda további hibák forrása lehet, ami a benzinszűrő és a karburátorok gyakori eltömődéséhez vezet. A hidegen kék füstöt eregető kipufogó a szelepszár szimmeringek elöregedésére enged következtetni. A hibajelenség meleg motornál eleinte csökken, de ezeket az alkatrészeket előbb-utóbb cserélni kell, addig viszont fokozott figyelmet kell fordítani az olajfogyasztásra.
 

Bár két hely is akad a csomagoknak az ülés alatt, igazán sok mindent nem lehet ide bezsúfolni

A futómű fáradása sokkal inkább jellemző, előbb a szimmeringek keményednek meg és töredeznek be, amit a hidraulikaolaj folyása és gyengülő csillapítás kísér, majd a rugók „fáradnak el”, amitől a motor leül, és egy-egy nagyobb úthibán a teleszkópok gyakran felütnek. Hallottunk már olyan esetről is, ahol a hátsó teleszkópok belső szárai törtek el. Az eleve gyenge fék az idő múlásával veszít – mai viszonylatban – addig sem túl fényes teljesítményéből. Az első tárcsaféket a karmantyúk cseréjével, a fékcső fémbevonatúra cserélésével, a hátsó dobféket a dob felszabályozásával, illetve rendszeres karbantartással lehet szinten tartani. A szükséges alkatrészek beszerzése márkaszervizeknél lehetséges, de mivel ezek ára a motor értékéhez képes elég borsos, ezért leleményes tulajdonosok más, kompatibilis autóalkatrészekkel, illetve bontott alkatrészekkel pótolják. Jó tudni, hogy a CB250N alkotóelemeinek többsége – a hengerek, és azok közvetlen környékét kivéve – nagyrészt megegyezik a nagyobb, 400-as CB-jével.
 

A hátsó lengővillán zsírzószem segíti a karbantartást


Az eladó CB250N motorkerékpárok ára 250 és 350 000 forint között alakul, állapottól függően, természetesen csak akkor, ha a rendszám és a papírok is rendben vannak.



Összegzés
A CB250N tulajdonképpen az MZ-k japán megfelelője. Olcsó, egyszerű szerkezet, ami a gondoskodást remekül meghálálja. Nem kell profi szakembernek lenni, ha valaki jó állapotban szeretné megőrizni, ellenben ha elhanyagolják, az meglátszik rajta. Persze innen is van még visszaút, és némi befektetéssel könnyedén visszaállítható eredeti állapotba.

forrás: http://www.motorrevu.hu/motorteszt/Honda_CB250N_teszt

  kiemelt ajánlataink

Tucanourbano univerzális lábtakaró, Linoscud R194

Tucanourbano univerzális lábtakaró, Linoscud R194
22.500 Ft

Asesso protektoros térdmelegítő (classic,neopren)

Asesso protektoros térdmelegítő (classic,neopren)
18.990 Ft

Tucanourbano univerzális lábtakaró R193 Panta Fast

Tucanourbano univerzális lábtakaró R193 Panta Fast
31.990 Ft

Tucanourbano R369X robogós, motoros kézmelegítő

Tucanourbano R369X robogós, motoros kézmelegítő
22.500 Ft

Five Milano WP vízálló,téli motoros kesztyű

Five Milano WP vízálló,téli motoros kesztyű
28.900 Ft 19.990 Ft

Stylmartin Diablo motoros csizma

Stylmartin Diablo motoros csizma
74.900 Ft 44.900 Ft

Momo Fighter EVO nyitott bukósisak matt kék/ezüst

Momo Fighter EVO nyitott bukósisak matt kék/ezüst
78.990 Ft 69.990 Ft

Stylmartin Navigator motoros csizma(vízálló)

Stylmartin Navigator motoros csizma(vízálló)
79.900 Ft 59.500 Ft

CGM 317G Silverstone UV narancs matt fekete zárt bukósisak napszemüveggel

CGM 317G Silverstone UV narancs matt fekete zárt bukósisak napszemüveggel
44.900 Ft 19.990 Ft

Stylmartin Red Rock motoros robogós cipő (vízálló)

Stylmartin Red Rock motoros robogós cipő (vízálló)
79.900 Ft 29.900 Ft

CGM 801A EBI türkiz kék sí,snowboard és ebike bukósisak

CGM 801A EBI türkiz kék sí,snowboard és ebike bukósisak
35.900 Ft 29.990 Ft

Jollisport B52 UV sárga/fekete 4 évszakos, vízálló motoros dzseki

Jollisport B52 UV sárga/fekete 4 évszakos, vízálló motoros dzseki
89.900 Ft 79.900 Ft

Five WFX Frost WP téli motoros kesztyű

Five WFX Frost WP téli motoros kesztyű
35.900 Ft 29.900 Ft

Macna Talik motoros kesztyű

Macna Talik motoros kesztyű
27.900 Ft 7.990 Ft

Stylmartin Double WP vízálló motoros cipő

Stylmartin Double WP vízálló motoros cipő
64.900 Ft 44.990 Ft

Stylmartin Vertigo WP vízálló motoros és túrabakancs, fekete

Stylmartin Vertigo WP vízálló motoros és túrabakancs, fekete
79.900 Ft 69.900 Ft

Stylmartin Navajo EVO WP motoros túracsizma

Stylmartin Navajo EVO WP motoros túracsizma
79.999 Ft

Stylmartin Stone Laces vízálló motoros cipő

Stylmartin Stone Laces vízálló motoros cipő
56.900 Ft 44.900 Ft

Premier Typhoon FR 92 BM zárt bukósisak napszemüveggel

Premier Typhoon FR 92 BM zárt bukósisak napszemüveggel
59.990 Ft

Premier JT4 U9BM nyitott motoros bukósisak

Premier JT4 U9BM nyitott motoros bukósisak
79.490 Ft 44.900 Ft

Heidenau 54M K62TL 120/70-10 Vespa ET2,4

Heidenau 54M K62TL 120/70-10 Vespa ET2,4
22.990 Ft

AFAM profi lánc szerelő célszerszám

AFAM profi lánc szerelő célszerszám
44.900 Ft 28.900 Ft

Belstaff Crystal Palace női motoros bőrzseki (mahagóni)

Belstaff Crystal Palace  női motoros bőrzseki  (mahagóni)
425.000 Ft 235.000 Ft

Scotland Friburgo férfi motoros kabát

Scotland Friburgo férfi motoros kabát
79.900 Ft 39.990 Ft