Nem olyan régen a következő bizalmas információt osztotta meg velem az egyik Harley-Davidson-márkakereskedő: „Ha azt látom, hogy nem kelti fel a vásárlók érdeklődését valamelyik modell a bemutatóteremben, kiveszem onnan, minden részét feketére fényeztetem, majd újból kiállítom. Mérget vehet rá, hogy a lehető legrövidebb időn belül megjön rá a vevő.” Nem tudom, mennyi ebben az igazság, az viszont biztos, hogy az utóbbi időben ismét divatba jöttek a fekete motorkerékpárok. Ennek köszönhető, hogy a Harley kínálatában szereplő „sötét” modellváltozatokat, nevezetesen a Sportster 1200 Nightstert, a Night Traint és a Street Bobot – mindegyik túlnyomórészt fekete fényezéssel készül – úgy viszik, mint a cukrot.
Ízig-vérig beleillik a Harley "dark custom" családjába az Iron. Bár ezüstszínű is van belőle... |
A fogasszíj hajtás nem igényel különösebb gondozást |
Ötletes megoldás az oljbetöltő pop up sapkája |
Nem mintha bárki is sportmotoros menetteljesítményeket várna el egy Harleytól, kiváltképp egy 883-astól. Sokkal inkább arra valók ezek a bringák, hogy kényelmes országúti tempóban motorozzon velük az ember. Így használva 4,1 literrel is beéri az Iron száz kilométeren. Ennek fényében már a 12,5 literes tank sem tűnik olyan kicsinek, elvégre bő 300 kilométerre futja belőle.
Szerény étvágya dacára mégsem való túrázásra a fekete Harley, mert vékony párnázatú az ülése (300 euró felár ellenében a megfelelő lábtartókkal kiegészített kétszemélyes ülést is lehet kérni hozzá), továbbá annyira elöl és magasan vannak az első lábtartói, hogy szinte lehetetlen hosszú távon is kényelmes szögben tartani a térdeket. A rugózás sem támogatja éppenséggel a kilométerfaló használatot: a teleszkópvilla és a két hátsó rugóstag gyenge csillapítása miatt hamar imbolygásba kezd a motor rossz minőségű országúton és gyors kanyarvételkor, arról nem beszélve, hogy az út síkjából kiemelkedő csatornafedél vagy a burkolatban éktelenkedő kátyú hatására menthetetlenül felütnek a rugózó elemek.
Keskeny abroncsai ellenére kissé pontatlan az Iron úttartása, de ha sikerül eltalálni vele az ideális ívet, akkor stabilan, semlegesen teljesíti azt. Ebben nagy segítségére van a minimális terhelésváltási reakciót gerjesztő, holtjáték- és gondozásmentes fogasszíjas hajtás. Mivel elöl csak egy tárcsa igyekszik megfékezni a lendületbe jött Harleyt, érdemes a hátsó féket is működésbe hozni, ha hatékonyan akar lassítani az ember.
Összegzés: Túl sok minden ad okot kritikára? Lehet, de biztos, hogy így is fölényesen érvényesülni fog az Iron 883, már csak azért is, mert fekete, mint a sötét éjszaka.
Előnyök:
- kulturált járású, lágy gázreakciójú motor
- enyhe terhelésváltási reakciók
- csekély karbantartásigényű hajtás
- keveset fogyaszt
Hátrányok:
- lomha, gyenge csillapítású rugózás
- fékei lehetnének hatékonyabbak
- utasülés csak felárért kapható
- nincs indításgátló