Powerbike Motorosbolt

1126 Budapest, Kiss János alt. u. 46. | Tel.: +36 1 3569 683

Hírek / Totti Falcon Drag - Drag technika

Mindössze negyed mérföld. Mindössze hét vagy nyolc másodperc. De 300 km/órás sebesség, 6 G-s gyorsulással! Iszonyatos erők hatnak a talajra, a gépre és az emberre. Honnan származnak ezek az erők? Ha bugyuta választ akarnánk adni, akkor azt mondanánk, hogy:
- Háááát Amerikából. Mer’ a dragsport onnan jött.
Erre a válaszra ennyit reagálnánk:
- Hmmmm…
Ha nem akarnánk bugyuta választ adni, csak félreértettük volna a kérdést, akkor azt mondanánk, hogy:
- Hát kérem szépen, a dragsport annyi minden mással együtt Amerikából érkezett hozzánk. Kezdetei az ötvenes évekre, a rockabily korszakára tehetők, az akkori fiatalok tuningolt autókkal vívott, lámpától-lámpáig tartó illegális csatáiból fejlődött ki a szakág. Az autós fiatalok mellett természetesen a motorosok is rendszeresen összemérték erejüket. Mivel Amerika lakossága hagyományosan lokálpatrióta, ők elsősorban Harley-Davidsonokkal mérkőztek meg.

 

Motorok Totti Falcon Drag

Költői kérdésünk persze nem erre vonatkozott, de köszönjük szépen, ez is hasznos információ volt. Mi azt szerettük volna megtudni, hogy azt a hatalmas gyorsító erőt mi állítja elő, hogyan lehet szabályozni, használhatóvá tenni és… fokozni.
A választ Tóth Zoltántól, Tottitól, a Totti Falcon gazdájától kaptuk meg.

Totti motorja ízig-vérig a Lehetőségek Országát, Amerikát idézi. Erőforrása nem Hayabusa, nem Kawasaki ZXR1200, vagy régi GSX-1100, hanem Harley Sportster. Igen ám, de egy Harley Spori gyárilag maximum 1200 cm3 és hatvanhét lóerő. Honnan hát akkor a többi 300, mi kell ahhoz, hogy megötszörözzük egy gép erejét?
 
Motorok Totti Falcon Drag

A teljesítményfokozás legegyszerűbb eszköze lökettérfogat növelése, így a valaha volt ártatlan Spori ma hatalmas, 2800 cm3-es S&S hengerekkel büszkélkedik. A hengerekben hatalmas, befőttesüvegnél is nagyobb dugattyúk adják át az erőt a nagyon könnyű titánium hajtókaroknak. Ezek többkilós főtengelyt forgatnak meg, tehát iszonyatos lendtömeget kell mozgásba hozniuk és fölpörgetniük, mégpedig Harleyknál szokatlan módon akár 8000 fölötti fordulatszám tartományig. Ehhez sok minden kell. Speciális szelepvezérlés, speciális gyújtás és üzemanyag ellátás. A speciális szelepvezérlést az S&S nagy emelésű vezérműtengelyei végzik. A Harley ebben is jó alapnak bizonyul, hiszen a négy szelephez négy külön vezérműtengely tartozik, így a szelepnyitások akár szelepenként beállíthatók.
 
Motorok Totti Falcon Drag

A tolórudak könnyítettek a gyáriakhoz képest, és a szelepemelést még a sajátos kialakítású himbák is befolyásolják.
A hengerfejet szintén az S&S szállította és munkálta meg, de később Amerika egyik legnagyobb drag építője, Dave Feazell is hozzátette a maga elképzeléseit. És mellé iszonyatos méretű, közel 80 mm átmérőjű szelepeket, trambulin alá való, hármas tekercselésű szeleprugókkal. Ezeket általában pár futamonként cserélni kell, különben kilágyulnak, és – mint arra már volt példa – belevernek felfelé rohanó dugattyúba.
 
Motorok Totti Falcon Drag

Normál esetben a hengerfej olajozását a belső olajpumpa látja el, amely a tolórudak furatain hajtja föl az olajat, de egy dragnál ez kevés lenne, így egy külső olajpumpa is rásegít, amely kívül futó csöveken viszi a kenőanyagot a hengerfejhez. Az olajpumpa a motor bal oldalán található, hajtását fogasszíjon keresztül, a főtengelyről kapja. Egy egységet alkot a légszivattyúval, amelynek a feladata, hogy vákuumot hozzon létre a dugattyúk alatti térben, ezzel is könnyítve azok lefelé tartó mozgását. Felmerül a kérdés, hogy ez fölfelé tartó ágban viszont nem fékezi-e a dugattyút ugyanolyan mértékben, amilyenben lefelé segíti. A kérdésre azt a választ kaptuk, hogy tapasztalati úton igazolták a vákumszivattyú létjogosultságát, hiszen felszerelése öt lóerőnyi pluszt teljesítményt jelentett.
 
Motorok Totti Falcon Drag

Az ülés alatt található az S&S befecskendezést vezérlő elektronikai egysége, mellyel tökéletesen egyedi injektortérkép írható. Az alatta lévő Race pack rögzíti az egy sor szenzortól kapott jelet, melyeket utólag számítógépre töltve ki lehet elemezni. Az információhalom olyan adatokat tartalmaz, mint a pillangószelep állása, sebességfokozat, kuplung zárási ideje, csúszása, sebesség, fogyasztás, befecskendezési idők és mennyiség, kipufogógáz összetétel és hőmérsékle, stb. Mindez egy idősíkra kivetítve tanulmányható, tehát utólag egy teljes futam minden méteréről minden lényeges adat lekérhető az elemzésekhez és a lehető legpontosabb beállításokhoz. A gyújtásvezérlésért egy írható Dyno modul a felelős, amelynek egy kiegészítő elemén a tiltási határokat, illetve a rajtfordulatszámot, valamint a váltóvillámhoz tartozó fordulatszámot lehet beállítani. Totti tiltása 8750-re, rajt fordulatszáma pedig 4700-5500 között van. Ez utóbbi függ az időjárási viszonyoktól és az adott pálya sajátosságaitól. A rajtelektronika egyesben még teljes gázadásnál is a beállított értéken tartja a fordulatszámot. A rajtiltás a kuplung eldobásával inaktiválódik, a motor ettől kezdve a maximális tiltásig elforoghat.
 
Motorok Totti Falcon Drag

A főtengely ereje egy négysoros primer láncon jut el az ötfokozatú Bandit gyártmányú Multi Stage kuplunghoz, amelynél a rugók és a röpsúly variálásával lehet szabályozni, hogy a kuplungkar elengedése után mennyit csúsztasson. A drag váltó némi marási munkálatok után fért el az eredeti blokköntvényben, természetesen ez is speciálisa a nagy terhelésre lett kialakítva. Kapcsolókörmei ferde illesztésűek a tökéletes kapcsolódás érdekében, ez viszont egy félelmetes dologgal jár együtt: az első négy sebességi fokozatban nem lehet visszavenni a gázt, mert akkor a körmök a visszahajtás miatt szétdarálják egymást. Mit is jelent ez? Képzeljék el: ott állnak a rajtnál, a 350 lóerős gép 5500-as fordulatszámánál el kell dobniuk a kuplungot, és ettől kezdve az ötödik fokozat kapcsolásáig nem vehetik el a gázt, mert tönkretesznek egy tízmillió forintos dragot. A kapcsolókörmök kialakítása azt is teszi lehetővé, hogy a váltás pillanatában a hajtáslánc teljes terhelés alatt legyen, tehát sem a gyújtást, sem az üzemanyag ellátást nem szakítja meg semmilyen elektronika. Ha például menet közben például gyorsan le kellene tenni a sokszor kitámasztón száguldó motor első kerekét a talajra, azt csak gyors fölfelé váltással lehet megoldani, nem pedig gázvisszavétellel. Mi ez, ha nem a Félelmetes maga?
 
Motorok Totti Falcon Drag


Motorok Totti Falcon DragA váltást egyébként a versenykiírás értelmében a vezetőnek kell kezdeményeznie, tehát az nem bízható elektronikára. Tottit egy kézzel kapcsolható sűrített levegős váltóasszisztens segíti, melynek tartályát a króm-molibdén vázcsövek alkotják.
A hosszú löketű, hatalmas lendtömegű V2-es blokk sajátossága az alacsony fordulatszámon jelentkező nagy forgatónyomaték, ráadásul a Harley-Davidsonok aszimmetrikus gyújtáselosztása különösen alkalmas a nagy nyomaték talajra való átviteléhez, hiszen a két henger munkavégzési fázisában bekövetkező robbanáskor megcsúszó guminak a következő gyújtásig van ideje megtapadni, hiszen nem hat a kerékre az a folyamatos erő, ami egy soros, négyhengeres erőforrás esetében.

A hatalmas forgatónyomatékot érzékelteti az is, hogy Totti ötödikben, egészen kis gázzal burnoutol, szemben a soros, négyhengeresekkel, akik mindezt egyesben végzik.

A 2900 cm3-es, 350 lóerős, 350 Nm-es forgatónyomatékkal bíró Totti Falcon valaha 7 másodperc körül tudott negyed mérföldön, jelenleg azonban műszaki hibák nehezítik a jó eredmény elérését. A munka folyik és mire Önök e cikket olvassák, talán meg is születik a hazai viszonyok között is ideális beállítás. És egy 8 másodpercen belüli idő.

forrás: http://www.motorrevu.hu/beszamolo/totti_falcon_drag_drag_technika

  kiemelt ajánlataink

Tucanourbano univerzális lábtakaró, Linoscud R194

Tucanourbano univerzális lábtakaró, Linoscud R194
22.500 Ft

Asesso protektoros térdmelegítő (classic,neopren)

Asesso protektoros térdmelegítő (classic,neopren)
19.990 Ft

Tucanourbano univerzális lábtakaró R193 Panta Fast

Tucanourbano univerzális lábtakaró R193 Panta Fast
32.500 Ft

Tucanourbano R369X robogós, motoros kézmelegítő

Tucanourbano R369X robogós, motoros kézmelegítő
22.990 Ft

Five Milano WP vízálló,téli motoros kesztyű

Five Milano WP vízálló,téli motoros kesztyű
28.900 Ft 19.990 Ft

BAAS BA80 2 lépcsős automata akkutöltő 6/12V

BAAS BA80  2 lépcsős automata akkutöltő 6/12V
16.900 Ft 8.990 Ft

Stylmartin Navigator motoros csizma(vízálló)

Stylmartin Navigator motoros csizma(vízálló)
79.900 Ft 69.900 Ft

Momo Fighter Heritage matt kék sárga nyitott bukósisak

Momo Fighter Heritage matt kék sárga nyitott bukósisak
66.900 Ft 59.990 Ft

Stylmartin Red Rock motoros robogós cipő (vízálló)

Stylmartin Red Rock motoros robogós cipő (vízálló)
79.900 Ft 29.900 Ft

Stylmartin Stone Laces vízálló motoros cipő

Stylmartin Stone Laces vízálló motoros cipő
56.900 Ft 39.990 Ft

Tucanourbano Hand Grip, kézvédő R334PRO

Tucanourbano Hand Grip, kézvédő R334PRO
29.800 Ft

CGM 801A EBI türkiz kék sí,snowboard és ebike bukósisak

CGM 801A EBI türkiz kék sí,snowboard és ebike bukósisak
35.900 Ft 29.990 Ft

Plexirögzítő csavar szett M5X13mm

Plexirögzítő csavar szett M5X13mm
4.990 Ft

Jollisport B52 UV sárga/fekete 4 évszakos, vízálló motoros dzseki

Jollisport B52 UV sárga/fekete 4 évszakos, vízálló motoros dzseki
89.900 Ft

Five WFX Frost WP téli motoros kesztyű

Five WFX Frost WP téli motoros kesztyű
35.900 Ft 29.900 Ft

Stylmartin Vertigo WP vízálló motoros és túrabakancs, fekete

Stylmartin Vertigo WP vízálló motoros és túrabakancs, fekete
79.900 Ft 69.900 Ft

Premier Evoluzione U9 BM zárt bukósisak napszemüveggel

Premier Evoluzione U9 BM zárt bukósisak napszemüveggel
114.900 Ft 89.990 Ft

Premier Typhoon FR 92 BM zárt bukósisak napszemüveggel

Premier Typhoon FR 92 BM zárt bukósisak napszemüveggel
69.990 Ft

Momo Fighter Heritage aluminium/matt fekete nyitott bukósisak

Momo Fighter Heritage aluminium/matt fekete nyitott bukósisak
59.990 Ft

Premier JT4 U9BM nyitott motoros bukósisak

Premier JT4 U9BM nyitott motoros bukósisak
79.490 Ft 49.900 Ft

Premier Subverter U9BM átalakítható, moduláris bukósisak

Premier Subverter U9BM átalakítható, moduláris bukósisak
74.990 Ft

Heidenau 54M K62TL 120/70-10 Vespa ET2,4

Heidenau 54M K62TL 120/70-10 Vespa ET2,4
22.990 Ft 19.990 Ft

Fabioni LED fényszóró Vespa GTS-hez 2018-ig.

Fabioni LED fényszóró Vespa GTS-hez 2018-ig.
69.900 Ft 49.990 Ft

Macna motoros bőrnadrág: Element

Macna motoros bőrnadrág: Element
69.900 Ft 24.900 Ft