Mi az a téliesítés?
A téliesítés egy fontos Tervszerű Megelőző Karbantartás (TMK) melyet, ha nem végeznek el egy hosszabb időre(2 hónapnál több) nem használt járműnél, annak műszaki állapota annyira leromlik, hogy komoly javítás nélkül nem lesz indítható. Gyakori tévhit, hogy kéthetente 5-10 perc járatással megelőzhető a téliesítés. Válasz: Nem, mert az adalékkiválás már megkezdődött a karburátor alkatrészein és ezzel a módszerrel csak késleltetni lehet a fúvókák eltömődését, kiküszöbölni nem. Van viszont egy nagy hátránya is a járatásnak : minden alkalommal lekormoljuk a gyertyákat, mert nem tudjuk teljesen üzemmelegre járatni a motort, tehát csak idő kérdése mikor lesz valamelyik gyertya zárlatos. Az akksiba se tudunk annyit tölteni egy 10 perces járatással mint amennyi áramot kivettünk belőle az önindítózással.
Milyen karbantartásokat kell alkalmazni, hogy könnyen induljon a moci tavasszal?
Először is mossuk le jó alaposan a motort, majd lemosás után töröljük szárazra, hogy ne adjunk esélyt a korroziónak.
- A karburátor(ok)- ból le kell engedni az üzemanyagot, hogy a benzinből kiváló szilárd
részecskék ne tömíthessék el a karburátor fúvókáit és a karburátortest finom járatait. Amennyiben erre nincs mód, öntsünk a tankba Fuel Stabilizer folyadékot ( 1 tele tankhoz kb. 15ml.)
Miért romlik meg a benzin akár két hónap alatt is? Az a tény, hogy a benzin romlékony nem köztudott. Az üzemanyagban lévő rengeteg adalékanyag főleg kis mennyiségeknél (karburátor úszóháza) hamar elkezd kiválni és a gumialkatrészeket is tönkreteszi, szétmarja.
Ha lehet ne járj így, mert ezt már elég drága javítani!
Az injektoros motorok tulajdonosai se örüljenek annyira az injektorfejeket és a nagynyomású szivattyú nyomásszabajozó tömítéseit, o-gyűrűit is tönkreteszi a poshadt benzin, ennek javítása még drágább mint a karburátoré.
- Injektoros motoroknál elég körülményes leengedni a tankot és a nagynyomású pumpából
kiengedni a benzint, ézért öntsünk a tankba benzin stabilizáló Fuel Stabilizer adalékot.
Ez megakadályozza a benzinromlást, és az adalékkiválást. Garantálja, hogy akár 2 év állás után is elinduljon a motor.
Következő fontos teendő a motorolaj őszi cseréje. Miért fontos ez? Mert a több ezer kilométert használt fáradt olaj kémiai összetétele megváltozik és felgyülemlenek benne az égéstermékek, salakanyagok és a benzin is felhigítja, így nem képes az olaj az egyik legfontosabb feladatát - a belső korrozió megakadályozását- ellátnia. Ha megindul a belső korrózió az fokozott kopást eredményez valamint a benzinnel felhigított olaj tönkreteszi, megkeményíti a szimmeringeket, tömítéseket.
Ne feledkezzünk meg az akkumulátorról sem, ha nem akarunk évente újat venni. Az ünkisülés miatt az akksi 3-4 hét alatt biztosan lemerül, ha még riasztó is van a motorban akkor sokkal hamarabb. Itt nem kell sokat csavarozni, elég ha ráakasztunk egy processzorral vezérelt „okos töltőt” ami figyeli az akku feszültségét és ha szükséges tölti is.
Ha nem tudjuk fedett helyen tárolni motorunkat akkor még érdemes pár dolgot megtennünk: Fújjuk le króm és egyéb fém alkatrészeket WD-40-nel, dugózzuk le a kipufogót, hogy a párás, nedves levegő ne jusson be a motorba, takarjuk le a mocit vízálló de lélegző ponyvával, vigyük fel az akksit a lakásba és néha töltsük.
Ha ezeket megtesszük biztosan indulni fog tavasszal a gép. Azaz van még egy apróság: profik használnak motoremelőket a téli tárolásnál azért, hogy a gumikat tehermentesítsék és ne szenvedjenek maradandó alakváltozást. A lapos gumival hónapokat álló motor úgy fog gurulni miután felfújtuk, mintha minden méteren egy méretes kátyúba esnél bele.
Reméljük hasznos tanácsokat adtunk és zökkenőmentes lesz a tavaszi indulás. Ha mégse boldogulnátok, szervizünk örömmel segít.
http://www.powerbike.hu/informaciok/szerviz +36 70 380 5610
Üdvözlettel:
Hunyady András
powerbike.hu