Kedves Motorosok, Robogósok!
Először is szögezzük le, a bukósisak Magyarországon törvény által előírt életvédelmi ezköz.
A napokban megjelent egy írás a Totalbike-on, melyben "Anyádra költs annyit, amennyit a fejed ér. És még pár hülye tévhit" alcímmel a szerző arról számol be, hogy nincs összefüggés a bukósisak ára és biztonságossága között, valamint a sisakhéj anyagát is irrelevánsnak tartja biztonság szempontjából.
Nos, igenis VAN összefüggés a bukósisak ára és a biztonság között.
Külföldi baleseti statisztikák és patológiai vizsgálatok igazolják, hogy a motoros balesetek magas hányadánál
fellépő un. TBI (Traumatic Brain Injury) traumás agyi sérülések a felelősek a maradandó agykárosodások nagy részéért.
A TBI-t az ütés során keltett rezonancia és az agy koponyán belüli lassulása okozza, melynek során az agy belülről többször nekiütközik a koponya falának, idegszakadásokat, bevérzéseket, horzsolásokat okozva azon. Utótraumás hatásként pedig az agy duzzadása jelenti a legnagyobb problémát, mely elzárja az oxigénben dús vér áramlását az agyban. Az utótraumás agyduzzanat kezelése rendkívül drága és hosszadalmas kezelést igényel, bizonytalan kimenetellel.
A csúcsgyártók a TBI hatásainak csökkentésére rezonancia elnyelő anyagokat, kompozit anyagokat pl. (DCA, TVC Dynemaa-carbon-Aramid, Titanium-Vectran-Carbon, Multi fiber structure) kezdtek kifejleszteni. Ezeket a szakma csak "kompozitok"-nak nevezi, közös tulajdonságuk, hogy sokkal jobb rezonancia elnyelő tulajdonságokkal rendelkeznek, mint a sisakgyártásban szintén elterjedt polikarbonátok vagy egyéb műanyagok, pl. Lexan vagy ATM (Advanced-Thermo-Material). Árdemes megemlíteni, hogy az angol Sharp teszt sem méri a sisakok anyagának rezonancia-elnyelő képességét. Ők is csak töréstesztet végeznek.
1. Külső héj
2. Belső ütéselnyelő réteg (EPS)
3. nyitható-zárható szellőzés.
4. Antibakteriális és antiallergén kezeléssel ellátott belső bélés
5. Karcálló, torzításmentes, magas minőségű sisakplexi.
6. Dupla D állszíj, mely akár versenypályára is homológ.
A közvetett biztonságról is szót kell ejtenünk. A minőségi és kényelmes belső bélés kialakítása, a fejlett szellőzés, a torzításmentes sisakplexi, könnyen kezelhető szellőzők, páramentes Pinlock vagy Raleri PCS belső plexi megléte, mind a közvetett biztonságot szolgálják, melynek során a motoros a közlekedésre fordíthatja teljes figyelmét.
Még egy fontos dolog! A pár éve divatba jött lehajtható belső napszemüveget a profi gyártók utálják, mert ez a kényelmi extra szinte megoldhatatlan biztonságtechnikai feladat elé állította őket. A sisakhéj és az EPS (belső szigetelés) között rést kell hagyniuk (itt csúszkál a napszemüveg fel-alá), mely rés nagyban rontja az ütéselnyelő képességet és növeli a héj méretét. A napszemüveg és annak mechanikája extra súlyt eredményez és plusz hibalehetőséget rejt magában.
Nem véletlen, hogy a zárt kompozit sisakoknál csak bizonyos "túra" modelleknél jelenik a lehajtható napszemüveg, a sport és versenysisakoknál a mai napig nem alkalmazzák.
Összefoglalva: Te döntsd el, hogy neked mennyit ér a fejed. Ne anyádra, hanem a sisakra költs annyit amennyit a fejed ér!
Hunyady András
powerbike.hu