Az Aprilia nem kapkodta el a legújabb Touono bemutatását, hiszen a csupasz motor alapját adó szupersportmotor, az RSV4 már évek óta kapható, ám a jelek szerint megérte a várakozás, mert a Milánói Motorszalon leleplezett modell a legújabb elektronikai fejlesztéseket kapta, így számos ponton még az RSV4-en is túltesz. A motor külsejének megítélése ízlés dolga, valószínűleg a képek láttán sokan csettintenek majd elégedetten, ám egy régi vágású Tuono-fan nem biztos, hogy elégedetten dől hátra a látottak alapján. Egy kicsit úgy fest az új modell, mint egy balesetes RSV4 a nyomokban felfedezhető légterelőivel és a kissé furcsa formájú fényszórókat is szokni kell, de nyilván élőben sokkal meggyőzőbb képet fest a motor.
A műszaki tartalom szokás szerint csemege, hiszen az apriliások ezúttal is azt a receptet követték, hogy levetkőztették a legmenőbb sportmotorjukat, az RSV4 versenypályán bizonyított technikáját találjuk a Tuonóban, ráadásul egy-két dologgal még meg is toldották a végeredményt. A Tuono új felnijei például kerek két kilóval könnyebbek mint az RSV4R kerekei, ami - tekintettel arra, hogy rugózatlan tömegről van szó - nem hangzik rosszul, de például az új kipufogórendszerrel is spóroltak két kilót a sportmotorhoz képest.
A 999 köbcentis, V4-es motorból 162 lóerőt és 110 newtonméternyi nyomatékot hoztak ki az olaszok, ami azt jelenti, hogy a Tuono alig 18 lóerővel gyengébb a versenymotornál, míg nyomatékban szinte alig van különbség, ráadásul a Tuono első három fokozatát rövidebbre vették, hogy még robbanékonyabb legyen. Ekkora teljesítményt természetesen nem egyszerű uralni, ezért a Tuono is megkapta az APRC (Aprilia Performance Ride Control) nevű elektronikai csomagot, amely a nemrégiben bemutatott különleges kiadású RSV4 Factory SE-n debütált. Az APRC-ről röviden annyit érdemes tudni, hogy egy komplett versenyelektronika (két giroszkóppal és két gyorsulásérzékelővel), amelynek áldásos hatását néhány éve még csak a Superbike-világbajnokság mezőnye élvezhette.
A kormányról vezérelhető APRC egyebek mellet tartalmaz egy (nyolc fokozatban állítható) kipörgésgátlót (ATC - Aprilia Traction Control), egy egykerekezésgátlót (AWC - Aprilia Wheelie Control), egy elektronikus gyorsváltót (AQS - Aprilia Quick Shifter) és egy startprogramot (ALC - Aprilia Launch Control), nagy kérdés viszont, hogy ez a technikai arzenál vajon feláras extra lesz-e majd, vagy már az alapváltozat is megkapja. Szerencsére az olaszok a fékeken és a futóművön sem spóroltak, a Brembo dugattyúk és a 43 milliméteres Sachs első villa már ránézésre is komoly darab, egy sportmotoron sem vallanának szégyent.
Jó hír, hogy a nagyobb teljesítményre kevesebb súly jut, ugyanis az előd 185 kilójával szemben 179 kilós szárazon a Tuono, amelynek lényegét a gyár remekül foglalta össze a modell bemutatóján: "ez a csupasz motor azok számára készült, akik még egy kávézásra is legszívesebben sportmotorral indulnának el".
www.origo.hu