Kedves motor, robogó vásárlásra készülődők!
Néhány hasznos tanács használtmotor vásárlás előtt amire okvetlenül figyelni kell:
1., Mivel a biztonság a legfontosabb a gumik a fékek és a futómű állapotának ellenőrzésével kezdjünk.
Nem valószínű, hogy új gumit fogunk találni egy használt motoron, de a gumi profilmélysége legyen legalább 3mm, ne legyen kirepedezve és ne legyen 5 évnél öregebb. Hogyan tudjuk megállapítani a gumi korát? Az oldalfalon szereplő DOT számból pl.: DOT4314 ami azt jelenti 43.hét 2014. (ha nem találunk DOT feliratot keressünk 3 vagy4 számjegyet keretbe foglalva)
2., A fékbetétek és a féktárcsák állapota szintén kritikus. Szemrevételezzük a féktárcsát, ne legyenek benne mély barázdák és ne legyen "válla" a tárcsának ha ezt tapasztaljuk akkor az a motor nagyon sokat futott. Tárcsafék esetében a fékbetét állapotát is könnyen ellenőrizhetjük, pillantsunk be a féknyereg és a tárcsa közé, ha a fékbetéten még legalább 2mm "húst" találunk akkor megnyugodhatunk, nem kell azonnal cserélni. Ezzel azonban nincs még lezárva a fék történet, mert tárcsafék esetében a fékfolyadék színe is sokatmondó. A fékfolyadékokat évente, de legalább 2 évente cserélni szükséges. Miért? Mert a fékfolyadék egy alkoholszármazék
amely idővel felveszi a levegő nedvességtartalmát, forráspontja lecsökken, erős igénybevételnél felforrhat ami kapitális fékhibához, vagyis balesethez vezethet.
Tehát ha a folyadék nem szép áttetsző, sárgás színű, hanem olyan "moszatszerű" barnás olívazöld "élőflóra" akkor cserélni KELL!
3., Futómű állapota: Üljünk rá a motorra vagy robogóra és rugóztassuk be a jármű elejét jó párszor.
Figyeljünk, hogy kirugózáskor érzünk-e csillapítást, amennyiben nem érzünk ellenállást és a villa csak úgy viselkedik mint egy rugó akkor villafelújításra számítsunk. Árulkodó jel a villaszáron vagy a szimmering körül megjelenő olaj. Hátsó rugóstagokat szintén terheléssel tesztelhetjük, ha nem csillapítanak csere szükséges.A villaszáron jelenkező egyenetlenségek, fekete krómlepattogzódások nem jaíthatóak, ilyenkor villaszárat kell cserélni!
4., Motor: Mielőtt beindítjuk a motort, nézzük meg a motorolaj színét a kémlelőablakon, ha van nívópálca húzzuk ki és egy tiszta zsebkendőre cseppentsük ki, amennyiben koszos fekete és nem aranysárga színű akkor olajcsere szükséges. Az olaj színe sokat elárul a szervizeltségről és a mo tor gazdájáról is. Melegre járatva a motort győződjünk meg róla, hogy van-e lapjárat, jól veszi –e a gázt.
illetve jól ejti-e a fordulatot. A próbakör alatt füleljünk a motorból hallható zajokra. A motor csörgéséből a várható javítási költségek megbecsüléséhez értő fül és nagy szerlői tapasztalat szükséges, de egy előrehaladott főtengelyc sapágy kopogást egy laikus is kiszúrhat.
5.,Az idomok és a váz szemrevételezése során, karcok kopások a fékkaron, lábtartókon,oldaldekniken
esésről, balesetről tanúskodnak. Ezeket a motorokat is meg lehet venni, de vegyük igénybe profi szerviz segítségét, mert nem mindegy, hogy egy totálra tört motorral vagy egy banális elcsúszással van-e dolgunk.
6., Figyeljünk az erőátvitel állapotára, ha lánccal hajtott motorról van szó ott könnyen szemrevételezéssel ellenőrizhető a láncszett állapota. A cápafogas lánckerekek komplett lánckitt cseréjét vetítik előre! Szíjjal hajtott robogók esetében le kell vennünk a variátorfedelet, ehhez általában szervjzlátogatás szükséges.
ez történetesen egy jól ápolt láncszett, gondosan befújva kenőanyaggal.
7., A legfontosabb tanács, ha nem vagyunk biztosak a dolgunkban, mindenképp kérjük profi szerviz segítségét. Az állapotfelmérés mindig sokkal olcsóbb mint az utólagos javítás. Akciónk keretében február hónapban ingyenes mérünk fel minden motort, robogót azon kedves vevőinknek akik nálunk vásárolnak bukósisakot, vagy egyéb felszerelést minimum 30.000.-Ft. értékben.
Kellemes, balesetmentes motoros szezont kívánunk minden robogós, motoros barátunknak!
üdvözlettel:
Powerbike Motorosbolt /
+36 1 3569 683/ info@powerbike.hu
2-Rad kft. Office: +36 1 3569 683 / Fax: +36 1 3569 683
1126 Budapest, Kiss János altábornagy u. 46
www.powerbike.hu
www.scooterlife.eu
www.facebook.com/Powerbike